Annie Dillard, nositelka Pulitzerovy ceny, patří k nejznámějším současným anglicky píšícím autorkám. Zde máte seznam 12 bodů o tvůrčím psaní, které od ní během společného roku života pochytil Alexander Chee:
- Umístěte všechny nehody, neštěstí a katastrofy dopředu, co možná nejblíže k začátku.
- Pokud je to možné, vyvarujte se klišé.
- Nikdy nepoužívejte dialog, který můžete snadno shrnout do krátkého popisu.
- Vyvarujte se popisování davových scén.
- Jestliže chcete živé psaní, potřebujete živá slovesa. Mrtvá slovesa rodí mrtvé věty.
- Všechny akce a napětí, které se dějí na stránce, jsou jen a pouze díky slovesům.
- Narativní postup umožňuje spisovateli kontrolovat pořadí, v jakém čtenář bude cítit různé emoce. Pokud jste svoji práci odvedli dobře, čtenář cítí přesně to, co jste cítili vy, když jste text psali.
- Vyhněte se příliš emotivnímu jazyku.
- První tři stránky rukopisu jsou pro autory osudové – jakmile do čtvrté strany čtenáře neupoutáte, je po všem. Občas pomáhá přehodit odstavce a myšlenky z první a poslední stránky.
- Po dopsání vezměte rukopis a vyškrtejte všechny věty, kromě těch skutečně nejlepších. Pak si ho znovu projděte a je-li to nutné, dosaďte nové věty k tomuto zlatému výběru, který vám zbyl.
- Spočítejte si počet sloves na každé stránce. Pak si všechny stránky zprůměrujte a zjistíte, kde byste měli děj více zdynamizovat (přidat slovesa) nebo uklidnit (ubrat slovesa).
- Jděte do nejbližšího knihkupectví a položte prst tam, kde bude stát vaše nová kniha.
Poznámka: Jestliže chcete, můžete si přečíst celý esej Annie Dillard and the Writing Life v originále na stránkách The Morning News.
13. rada: Zkontrolujte si pravopis (“PRST”).
Děkuji, překlep opraven. V sekci “O webu” vysvětluji, jak tyto stránky vznikají. Není to sice úplně košér postup, ale buďto riskuji chyby a překlepy, nebo by tu byla tak polovina článků …
A ve vydavatelském procesu jsou vždy lidé, kteří mají za úkol chyby hledat. ;)
Ještě jednou díky a omlouvám se!