Jak vytvořit působivou prezentaci

René Nekuda

Zajímavosti

článek, video

René Nekuda

Zajímavosti

článek, video

Jak vytvořit působivou prezentaci

Veřejná prezentace je pro někoho klíčem k velkému úspěchu, pro někoho maximálně stresujícím zážitkem.

Článků o tom, jak vytvořit hezké, čitelné slidy, je na internetu mnoho. Ovšem méně jich najdete na téma “jak zaujmout posluchače” či “co bychom měli vědět o chování publika”.

Nejen ze svých přednášecích zkušeností jsem sestavil krátký seznam, jak vytvořit působivou prezentaci:

  • Lidé se nejvíce naučí ve dvacetiminutových blocích: Proč myslíte, že jsou přednášky TEDu tak úspěšné, co?
  • Působte na co nejvíce smyslů: I když jsme především orientováni zrakově, při prezentacích a přednáškách zapojujete ještě sluch svých posluchačů. Dynamické střídání dokáže více než jen udržet pozornost + pokud se vám podaří zapojit ještě chuť, čich či hmat, tak máte téměř 100% vyhráno!
  • To, co říkáte, je pouze jedna část: O důležitosti nonverbální komunikace asi něco víte a bohužel funguje i u veřejných prezentací. Stejně tak tón vašeho hlasu dokáže celou přednášku povýšit, nebo úplně pohřbít…
  • Pokud chcete, aby lidé něco udělali, musíte jim to říct: Na konci své prezentace buďte hodně konkrétní. Chcete otázky do diskuze? Řekněte si o ně! Budete posílat klobouk na dobrovolné vstupné? Upozorněte na to! Bez tohoto fíglu byste mohli kulit oči nebo případně trapně mlčet.
  • Lidé napodobují vaše emoce a prožívají vaše pocity: Pokud jste nadšeni z předmětu vaší prezentace, stejně tak bude nadšené i vaše publikum po skončení přednášky. Proto se nikdy nedržte zpátky!

A abyste si vše ještě více potvrdili (a zopakovali), podívejte se na následující dvě krátká (a velmi poučná) videa týkající se prezentací a veřejného vystupování:

Jak nemá vypadat přednáška

(Ano, toto video je skutečně o tom, jak NEmá vypadat prezentace. ;))

YouTube video

5 věcí, které by měl vědět každý přednášející

(Skvělé shrnutí tohoto článku s hlubším přesahem; bohužel pouze v angličtině.)

A jakou máte zkušenost s veřejnými prezentacemi (přednáškami) vy? 

Je tady toho ještě víc ke čtení:

Akreditované kurzy tvůrčího psaní pro všechny

Přihlaste se do ověřených kurzů tvůrčího psaní, které by vám doporučilo více než 98 % předchozích účastníků. Kdoví, třeba napíšete svoji vlastní knihu… ;)

4 komentáře u „Jak vytvořit působivou prezentaci“

  1. René, díky za tohle zamyšlení o prezentaci. Nedávno jsem byla na školení Profesionální prezentace a moc mě potěšilo, jak krásně se umění prezentovat doplňuje s tvůrčím psaním, na které jsem chodila poslední rok k Tobě.
    Naučil jsi nás přemýšlet jak moc důležitá je volba slov, o vychytávkách, které v textu zaujmou, odváděl jsi nás od průměrnosti v projevu. A od psaného projevu není k prezentaci daleko, resp. dá se na něm dobře stavět a pak se musí ještě leccos přidat na neverbální části.
    Za mě tedy – tvůrčí psaní je půl cesty k pěkné, živé prezentaci.
    Když jsi přišel na první hodinu a sedl sis na zkřížené nohy na katedru, trochu mi to po všech profesionálech v oblecích, kteří mě v dospělém věku školili, vyrazilo dech. Ale dneska vím, že to byl záměr, že to jsi Ty a že kdybys stál v pozoru a vyleštěných lakýrkách před tabulí, nikdy by ten kurz nebyl tak skvělý, jaký byl.

    Odpovědět
    • Moc děkuju – byla jste fajn parta, na kterou budu asi dlouho vzpomínat. A mám velkou radost, že ten rok práce měl nějaký smysl. ;)

  2. Prvně chci poděkovat za skvělé téma, René. Dobrá přednáška není snadná věc :) a člověk se musí neustalé učit…a hlavně znát své publikum. Osobně jsem přednášela několikrát a hlavně pro děti. Pro malé děti (první stupeň ZŠ). Děti nejsou snadné publikum, ale zato jsou nesmírně vděčné publikum a také velmi živé publikum. Ze začátku jsem nevěděla co dělám a měla jsem docela i velký strach. Přednášela jsem navíc v angličtině pro malé Američánky na téma Česká republika, Český jazyk a tradice. Přednáška musela být delší než dvacet minut. Myslím asi 45min. Každý ví, že malé děti neudrží pozornost dlouho. Nezbývalo nic jiného než je do přednášky začlenit tak, aby se staly její součástí a se vším mi pomáhaly. Dopředu jsem si zjistila křestní jména všech dětí v publiku a přeložila jejich americká jména do češtiny. Začala jsem tím, že jsem jim představila český kalendář se jmény a vysvětlila oslavy jmenin, které v Americe neexistují. To je nadchlo a jejich pozornost jsem měla zajištěnou. Chtěly, abych je oslovovala pak pouze českou verzí jejich jména. Každý dostal na triko jmenovku. Nechyběla ani velká mapa, pohledy a mnoho obrázků a fotografií, které si mohly osahat a neustále kolovat. Soustředila jsem se na jednoduchost a jasnost, nezatěžovala jsem je hloubkou či detaily. Následovaly otázky. Vymezený čas nám nakonec ani nestačil, přednáška měla úspěch. Dělala jsem pak podobnou přednášku s jiným publikem (opět děti). Po předešlém úspěchu jsem tak trochu usnula na vavřínech a již jsem se nepřipravila tak dokonale. Nemyslím, že byla přednáška úplně neúspěšná, ale rozhodně to nebyl takový hit jako ta před tím. Od té doby vím, že úspěch dobré přednášky je v její přípravě a strategii (tedy komu je určena). Čím více o svém publiku víte, tím lépe se můžete připravit. Detaily jako kolik jich tam bude, jak staří, jaké profese, umí všichni dobře jazyk ve kterém přednášíte, jaké jsou mentality (tedy pochopí váš vtípek ap.) jsou klíčové detaily pro úspěšnou prezentaci. Nejsem profík, tohle jsou jen mé vlastní zkušenosti.

    Odpovědět
    • Děkuji za rozsáhlý a velmi zajímavý komentář. Ano, připravenost a znalost publika je velice důležitá. Když jsou známá fakta typu počet posluchačů, věk či vzdělání, dá se s tím pracovat (a byla by velká chyba toho nevyužít). Bohužel někdy znáte pouze počet prodaných lístků (případně přihlášených) a vůbec netušíte, zdali se vám sejde skupina lidí důchodového věku, pár náhodných kolemjdoucích, několik středoškoláků nebo věkový mix s různými profesemi – pak přijde na řadu improvizace a zkušenosti… ;)

Napsat komentář

Inspirativní newslettery

Žádný spam, jen skvělé tipy a triky, které povzbudí vaši múzu…

Počkejte! 👋🏻

Než odejdete, zkuste odebírat zdejší inspirativní newslettery (podobně jako 9000 dalších kreativních lidí). Nebojte se, můžete se případně kdykoliv odhlásit.