Tajemství lidského myšlení

René Nekuda

Kreativita, Tvůrčí psaní

článek

René Nekuda

Kreativita, Tvůrčí psaní

článek

Tajemství lidského myšlení

Tak schválně – podívejte se na následujících 12 bodů a zkuste najít společného jmenovatele:

#1 Titulek z novin: Když usedl za piáno, všichni se mu smáli. Pak ale začal hrát…

#2 Návštěva u kamaráda: „Tý jo, víš, co jsem včera viděl v metru?“

#3 Videoklip:

YouTube video

#4 Reklama: Probuďte se štíhlejší!

#5 Firemní prezentace: „Když jsem byl malý, neměl jsem vůbec tušení, že existuje…“

#6 Fotografie z dovolené:

Fotografie z dovolené (Miláno)

#7 Rozhovor s matkou: „Pamatuješ si, jak jsme kdysi dělávali…?“

#8 Omluva za pozdní příchod: „Promiň, tramvaj přejela kočku a nějak se to v centru zadrhlo.“

#9 Slavní vítězové talentových soutěží: např. Susan Boyle

YouTube video

#10 Politici a politické slogany: např. ANO, bude líp!

#11 Náboženství: např. „Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha a to Slovo bylo Bůh.“

#12 Velké firmy: např. Apple


Tak co, už to víte?

Je to přeci jednoduché – příběh!

Ano, všech 12 uvedených bodů má jednoho společného jmenovatele – příběh.

To je také důvod, proč vám tvůrčí psaní může pomoci v mnoha dalších oblastech, než je jenom psaní povídek nebo románů. Pevně věřím (vlastně jsem o tom přesvědčen), že příběh je jeden ze základních myšlenkových modelů nás lidí (a podporuje to i pár vědeckých studií).

S příběhem pracujeme každý den. A to i tehdy, když se zrovna nepovažujete za spisovatele či spisovatelku.

Jakmile se u babičky podíváte na starou židli, není to jenom objekt složený ze dřeva a šroubů. Ihned se vám vybaví nějaké vzpomínky, které náš mozek automaticky strukturuje do základní formy příběhu.

Toto je také důvod, proč s příběhem pracují novináři, celebrity, náboženství, reklamní agentury, politici a celosvětové korporace.

Nenechte se zmást – odhalení tajemství fungování příběhů vám skutečně může pomoci v mnoha sférách běžného života.

Nedávno jsem si to ověřil třeba na Kazmově pořadu One man show (což je opravdu skvělý příklad využití příběhového vyprávění v praxi). Nebo u svého třicátého firemního školení…

Příběh je prostě univerzální jednotka, které rozumí všichni lidé na této planetě. Funguje podobně jako noty, jen k němu nepotřebujete žádné hudební základy. Příběhové základy máme totiž vrozené a rozšiřují se prakticky ihned po narození.

Znáte ještě nějaký zajímavý příklad práce s příběhem z reálného světa?

Je tady toho ještě víc ke čtení:

Akreditované kurzy tvůrčího psaní pro všechny

Přihlaste se do ověřených kurzů tvůrčího psaní, které by vám doporučilo více než 98 % předchozích účastníků. Kdoví, třeba napíšete svoji vlastní knihu… ;)

Napsat komentář

Inspirativní newslettery

Žádný spam, jen skvělé tipy a triky, které povzbudí vaši múzu…

Počkejte! 👋🏻

Než odejdete, zkuste odebírat zdejší inspirativní newslettery (podobně jako 9000 dalších kreativních lidí). Nebojte se, můžete se případně kdykoliv odhlásit.