Podobně jako spisovatelé, tak i copywriteři (či reklamní textaři, chtete-li) používají ověřené šablony, které jim usnadňují práci. Většinou se jedná o rychlé tipy, jenž mají předem stanovenou strukturu, která je zhutněna do několika málo bodů. My si dneska představíme zejména copywriterské šablony, které ve svém základu pracují s příběhem (ano, i reklama miluje příběhy).

Model AIDA

Model AIDA je akronym pro 4 anglická slůvka:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action

Tato struktura by vám měla pomoci k vyvolání konkrétní akce u cílového čtenáře (např. nákup propagovaného produktu). To jest:

  1. Upoutání pozornosti
  2. Vzbuzení zájmu
  3. Vytvoření touhy po produktu či službě
  4. Výzva k akci („Kupte si to – je to levný!“ apod.)

Model SSS

Následující copywriterská šablona se bez příběhu neobejde, je na něm totiž založená. Opět se jedná o zkratku tří počátečních písmen slov:

  • Star = hvěždný příběh
  • Story = temné pozadí příběhu
  • Solution = vaše nabízené (samozřejmě nejlepší) řešení :)

Příklad, který jste už pravděpodobně někde zahlédli:

  • Stihla zhubnout do plavek za pouhých 14 dní.
  • Předtím se 3 roky zbytečně trápila v posilovně.
  • S radostí zobe naše zázračné pilulky BLABLABLA značka a kila jdou dolů opravdu skoro samy.

Model FFF

Další model využívá principu ztotožnění se a jde na to přes emoce:

  • Feel = empatie
  • Felt = ztotožnění se
  • Found = řešení

Tyhle příklady mě vždycky baví, takže:

  • Chodit neustále na poštu pro nedoručené balíčky je fakt opruz.
  • Znám to, před Vánocemi jsem tam prostál i 5 hodin týdně!
  • Pak jsem ale našel službu Sousedka hlídá vaše balíčky, s. r. o. a letošní Vánoce jsou díky ní úplně v klidu. ;)

Vsadím se, že jste již několikrát naletěli reklamám, které využívají tyto copywriterské šablony (já hned několikrát). Jsou prostě funkční.

Zajímavé je srovnání se základní strukturou příběhů. Tady například najdete nejjednodušší příběhovou strukturu, kterou znám. V této minisérii článků je potom k dispozici složitější rozbor jednotlivých částí příběhu.

Tak co, používáte někdy při vlastním psaní podobné zavedené šablony a fígle?

Vaše vlastní kniha
Pojďte tvořit!
Vyzkoušejte jedinečné kurzy tvůrčího psaní, které splnily sen již tisícům lidí. Nejsou určeny jen spisovatelům…
VÁŠ PŘÍBĚH

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *