Copywriterské šablony, které pracují s příběhem

René Nekuda

Tvůrčí psaní

René Nekuda

Tvůrčí psaní

Copywriterské šablony, které pracují s příběhem

Podobně jako spisovatelé, tak i copywriteři (či reklamní textaři, chtete-li) používají ověřené šablony, které jim usnadňují práci. Většinou se jedná o rychlé tipy, jenž mají předem stanovenou strukturu, která je zhutněna do několika málo bodů. My si dneska představíme zejména copywriterské šablony, které ve svém základu pracují s příběhem (ano, i reklama miluje příběhy).

Model AIDA

Model AIDA je akronym pro 4 anglická slůvka:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action

Tato struktura by vám měla pomoci k vyvolání konkrétní akce u cílového čtenáře (např. nákup propagovaného produktu). To jest:

  1. Upoutání pozornosti
  2. Vzbuzení zájmu
  3. Vytvoření touhy po produktu či službě
  4. Výzva k akci („Kupte si to – je to levný!“ apod.)

Model SSS

Následující copywriterská šablona se bez příběhu neobejde, je na něm totiž založená. Opět se jedná o zkratku tří počátečních písmen slov:

  • Star = hvěždný příběh
  • Story = temné pozadí příběhu
  • Solution = vaše nabízené (samozřejmě nejlepší) řešení :)

Příklad, který jste už pravděpodobně někde zahlédli:

  • Stihla zhubnout do plavek za pouhých 14 dní.
  • Předtím se 3 roky zbytečně trápila v posilovně.
  • S radostí zobe naše zázračné pilulky BLABLABLA značka a kila jdou dolů opravdu skoro samy.

Model FFF

Další model využívá principu ztotožnění se a jde na to přes emoce:

  • Feel = empatie
  • Felt = ztotožnění se
  • Found = řešení

Tyhle příklady mě vždycky baví, takže:

  • Chodit neustále na poštu pro nedoručené balíčky je fakt opruz.
  • Znám to, před Vánocemi jsem tam prostál i 5 hodin týdně!
  • Pak jsem ale našel službu Sousedka hlídá vaše balíčky, s. r. o. a letošní Vánoce jsou díky ní úplně v klidu. ;)

Vsadím se, že jste již několikrát naletěli reklamám, které využívají tyto copywriterské šablony (já hned několikrát). Jsou prostě funkční.

Zajímavé je srovnání se základní strukturou příběhů. Tady například najdete nejjednodušší příběhovou strukturu, kterou znám. V této minisérii článků je potom k dispozici složitější rozbor jednotlivých částí příběhu.

Tak co, používáte někdy při vlastním psaní podobné zavedené šablony a fígle?

Je tady toho ještě víc ke čtení:

Akreditované kurzy tvůrčího psaní pro všechny

Přihlaste se do ověřených kurzů tvůrčího psaní, které by vám doporučilo více než 98 % předchozích účastníků. Kdoví, třeba napíšete svoji vlastní knihu… ;)

Napsat komentář

Inspirativní newslettery

Žádný spam, jen skvělé tipy a triky, které povzbudí vaši múzu…

Počkejte! 👋🏼

Než odejdete, zkuste odebírat zdejší inspirativní newslettery (podobně jako 9000 dalších kreativních lidí). Nebojte se, můžete se případně kdykoliv odhlásit.