Dalších 20 nejlepších tipů pro psaní beletrie

René Nekuda

Tvůrčí psaní

článek

René Nekuda

Tvůrčí psaní

článek

Dalších 20 nejlepších tipů pro psaní beletrie

Po velmi úspěšném článku 20 nejlepších tipů pro psaní beletrie přicházím s novými postřehy ze slavných anglických blogů o tvůrčím psaní.

Nechte se jimi inspirovat a pamatujte prosím, že v umění žádná dogmata neexistují (ale zkušenostem úspěšných autorů a redaktorů je vždycky dobré alespoň naslouchat).

  1. Myšlenkové mapy vám pomohou ucelit si strukturu příběhu a přehledně zobrazit všechny vaše nápady, které se týkají právě rozepsané knihy. – The Creative Penn
  2. Když jste v koncích, vyzkoušejte nějaký náhodný generátor děje. – Archetype Writing
  3. Abyste se odblokovali a získali novou inspiraci, přestaňte na chvíli sebe sama vidět jako spisovatele. – Writer Unboxed
  4. Jestliže nemáte správnou náladu k napsání konkrétní scény, přeskočte ji a začněte psát nějakou jinou. – Mystery Writing is Murder
  5. Přílišný popis oblečení je většinou známkou amaterského psaní. – Plot to Punctuation
  6. Korekrury jsou nesmírně důležité. Chyby a překlepy mohou vést ke katastrofě. – Rachelle Gardner
  7. Na jménech vašich postav záleží. Vyvarujte se prosím stejně znějícím jménům. – Caro Clarke
  8. Věci mají tendenci udávat se ve třech (např. tři přání, tři zlaté vlasy). Zkuste použít pravidlo tří pro zvyšování napětí děje. – The Other Side of the Story
  9. Abyste se naučili poslouchat svůj vnitřní autorský hlas, potřebujete napsat minimálně milion slov. – Advanced Fiction Writing
  10. Dobrý dialog jen zřídkakdy říká, co si postavy skutečně myslí. – Nathan Bransford
  11. K lepšímu pochopení struktur příběhů doporučuji rozebrat svůj oblíbený film. – Storyfix
  12. V první kapitole by se mělo stát něco, co nám řekne, o čem váš příběh bude. – Alexandra Sokoloff
  13. Vaše hlavní postava by se měla rozvíjet dramaticky v oblastech přátelství, vnitřní identity, pocitech a myšlenkách. – The Book Deal
  14. Místo toho, abyste každou postavu popisovali velmi podrobně, vymyslete jí něco unikatního, čím bude snadno zapamatovatelná. – Advanced Fiction Writing
  15. Neexistuje něco jako špatná kniha; jen kniha, kterou jste v revizích a škrtání zatím dostatečně neupravili. – Nail Your Novel
  16. Nepodceňujte vaše podvědomí. Mnohdy dokáže udělat s rukopisem velké divy! – Word Love with Randy Susan Meyers
  17. Pokud dynamika vašeho příběhu upadá, zkuste vyměnit prostředí za něco zajímavějšího. – There Are No Rules
  18. Pokud máte problém se soustředěním, zkuste používat špunty do uší. – Write for Your Life
  19. Abyste rychle napsali první verzi textu, použijte časovač pokaždé, když usednete k počítači s cílem psát a dodržte předem stanovený limit. – Write to Done
  20. Ne všechno musí být v první verzi logické. Do očí bijící nelogičnosti odbouráte až při revizích. – RenéNEKUDA.cz

Je tady toho ještě víc ke čtení:

Akreditované kurzy tvůrčího psaní pro všechny

Přihlaste se do ověřených kurzů tvůrčího psaní, které by vám doporučilo více než 98 % předchozích účastníků. Kdoví, třeba napíšete svoji vlastní knihu… ;)

13 komentářů u „Dalších 20 nejlepších tipů pro psaní beletrie“

  1. Bod č. 12 shledávám užitečným, bod č. 13 dodržuji, bod. č. 19 jsem jednou spontánně zkusila a děly se věci, vřele doporučuji, bod č. 20 mi dává naději, že z toho, co píšu, něco jednou bude :D

    Odpovědět
  2. Skutečně by se v příběhu neměla vyskytovat stejně znějící jména? Já taková mám, téměř všechny na 5 píspen a začínající A/U/C/E

    Co takový Aster-ix, Obel-ix, Idef-ix…?

    Děkuji

    Odpovědět
    • Je to jenom rada. Asterix a Obelix jsou zcela odlišná jména. Ale třeba Áda a Ála by se mohly v textu zbytečně plést (pokud toto matení bude autorský záměr, je samozřejmě všechno v pořádku).

  3. Všechny rady jsou úžasné! Jen bych se chtěla zeptat na radu č.12. Půdodně jsem plánovala, že to o čem ta knížka bude, napíšu asi tak ve třetí kapitole způsobem, který by čtenáře doslova vystrašil. Teď ale moc nevím jestli co je lepší. Oba dvě možnosti jsem zvažovala jen nevím jakou si vybrat…

    Odpovědět
  4. Přesně takový rady hledám a nikde nenacházím, takže moc díky!
    Hodně mi pomohly! Snad ještě víc mě těší, že několik rad už dodržuji sama od sebe, aniž by mi je někdo řekl :)

    Odpovědět
  5. Výborné tipy! Neuvažujete o třetím díle? ;-)
    Mimochodem, pro ty, co ovládají angličtinu, stojí za to si zmíněné blogy projít. Zvlášť Creative Pen mě zaujal. :-)

    Odpovědět
  6. Obzvláště body 4, 7, 14, 18, a 20 bych vypíchl. Bod 5 neplatí jen u oblečení. Podrobné popisování všeho je k ničemu. Většina lidí dnes už viděla dost filmů na to, aby si uměla představit bohatou barokní róbu. Stačí zmínit barvu. Každý snad ví, jak nádherné je třeba rudé ferrari. A každý ví, jak úžasná je kupříkladu Penelope Cruz. Když chci popsat postavu tak, aby si ji každý uměl představit, přirovnám ji k nějaké notoricky známé osobnosti.
    Ale proč to, že? Co takhle hrubý popis a ať si každý dosadí tvář, jaká se mu líbí…

    Odpovědět
    • Většinou postavy moc nepopisuji. Podle mě to není třeba, z gest, způsobu mluvy, jména a oblíbených věcí si čtenář vytvoří vlastní představu o tom, jak postava vypadá nebo, co má na sobě.

  7. Některý věci jsem moc nepobral :)

    “Abyste rychle napsali první verzi vašeho textu, použijte časovač pokaždé, když usednete k počítači s cílem psát a dodržte předem stanovený limit. – Write to Done”
    – Cože? No to by mě teda zabilo, kdybych měl mít nějaký časový omezovače nebo co… a taky mám za to, že když do knihy nedám dost času, tak z toho výjde brak… nebo to špatně chápu?

    “Věci mají tendenci udávat se ve třech (např. tři přání, tři zlaté vlasy). Zkuste použít pravidlo tří pro zvyšování napětí děje. – The Other Side of the Story”
    – No nevím, jestli zrovna tři zlaté vlasy děda vševěda nějakým způsobem dramaticky rozvinuly děj :)

    Odpovědět
    • No, já si bez předem stanovených hodin psaní nedokážu vůbec představit. U mě volnost nefunguje, protože bych zřejmě nic nenapsal. :) Ale asi chápu, že tohle nefunguje pro každýho. Nicméně to snad neznamená, že do psaní dávám málo času, ne? Prostě jenom vím, že píšu večer od 9 do půlnoci, za dva dny si řeknu od 9 ráno do 11, za týden si to zopakuju a pak to třeba zase změním. Kolik času svý knize věnuju záleží jak často tohle dělám a kolik měsíců na ní pracuju, ne že si to časuju (to jen tak na okraj). :D

    • aha, takže tady jde o stanovený daný čas určený ke psaní? já myslel, že jde spíše o časový limit, jak dlouho člověk musí psát… třeba “za 30 minut jednu kapitolu” :D

  8. Zase skvělé rady! Možná ještě lepší, než minule. Rozhodně jsem našla mnoho zajímavého, co mileráda využiji. Zejméne rady 13.-15. jsou dokonalé.
    Děkuji!

    Odpovědět

Napsat komentář

Inspirativní newslettery

Žádný spam, jen skvělé tipy a triky, které povzbudí vaši múzu…

Počkejte! 👋🏻

Než odejdete, zkuste odebírat zdejší inspirativní newslettery (podobně jako 9000 dalších kreativních lidí). Nebojte se, můžete se případně kdykoliv odhlásit.