Jak číst jinak: Konce knih

Jak číst (knihy) jinak: Motivace postav

Pravděpodobně jste již zhlédli pěknou řádku filmů, o tom nepochybuji. Nyní si představte, že by scenárista filmu vůbec netušil, jak jeho snímek skončí. Co kdyby se rozhodl psát úplně volně a nechal vše plynout „jen tak“? Prostě by čekal, že se někdy něco stane a třeba by i doufal, že se do příběhu časem vměstná i nějaká zajímavá myšlenka.

Vsadil bych se, že byste se potom koukali na pěkně nudný film. Nic zajímavého by se v něm nedělo (nebo by to naopak k sobě nepasovalo), postavy by se plácaly šedivými dny a vy byste pravděpodobně netušili, na co se máte soustředit a o čem to vlastně celé je. Co je cílem tohoto experimentu, jaké je jeho téma.

Nefungovalo by to, protože takhle se příběhy běžně nevytvářejí.

Konec příběhu určuje jeho smysl

Příběhy mají svůj smysl, cíl a záměr.

A tento jejich smysl je naplněn právě koncem. Jakmile totiž víte, kam příběh směřuje, všechny události najednou dostávají vyšší smysl, neboť mají jasný cíl a naplňují tzv. autorský záměr.

Vyzkoušejte si to a přečtěte si znovu knihu, u které již znáte její vyznění, smysl i konec. A nyní se sami sebe v průběhu čtení ptejte, proč se zrovna na tomto místě děje to a to (odpověď: protože vyznění je takové a makové).

Věřte mi, že toto opakované čtení knihy vás může posunout na další čtenářskou úroveň.

Cvičení pro #JAKCISTJINAK

Ve dvou třetinách knihy [DOPLŇTE JEJÍ NÁZEV] se stane [UDÁLOST], protože její celkové vyznění je [SMYSL PŘÍBĚHU].

#JAKCISTJINAK #POZOR #SPOILER

Tímto způsobem se můžete hodně naučit o budování příběhů a jejich vnitřní kompozici.

Případně se podívejte i na další teorii konců v tomto samostatném článku.

Nebojte se toho a vyzkoušejte si to – je to totiž nesmírně zajímavá hra! ;)

Malá poznámka na konec: Více článků ze série Jak číst jinak najdete zde.

O myšlení „uvnitř krabice“

O myšlení „uvnitř krabice“

Předkládám vám malý experiment, který vám ukáže, že i tzv. „myšlení uvnitř krabice“ má něco do sebe. Je to do jisté míry opozice ke článku Proč myšlení uvnitř krabice nefunguje. Jediné, co budete potřebovat, jsou hodinky nebo stopky. Po dočtení

Přečíst »
Odmítnutí

Odmítnutí

Odmítnutí není kritika. Odmítnutí jednoduše znamená „já tohle nechci“. A vy, jako autoři, byste se měli smířit s odmítnutím, protože to je běžná součást spisovatelova života. Dokonce i ti nejúspěšnější spisovatelé čelí odmítnutí (a to nejen z počátku jejich spisovatelské

Přečíst »
10 návyků úspěšných autorů

10 návyků úspěšných autorů

Jestliže si myslíte, že být úspěšným autorem je zázrak, který vám jen tak spadne do klína, jste na omylu – tato profese je o vydřeném potu plném úpění, když si v koutku samoty rvete duši z těla. Nicméně následujících deset

Přečíst »

Novinka: Obsáhlý videokurz Základy tvůrčího psaní je zábavný, hravý a opravdu hodně užitečný!

2 komentáře

  • S tím se nedá než stoprocentně souhlasit :-) Konec je pro příběh naprosto zásadní. Mě konce pravidelně napadají z příběhu jako úplně první věc a většinou je i jako první napíšu :-)))

    Odpovědět
    • To není úplně obvyklý přístup, ale pravděpodobně bude efektivní. Díky moc za sdílení z vlastní tvorby! ;)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top

Počkejte chvilku...

Nyní můžete využít možnosti online interaktivní výuky ve formě webinářů tvůrčího psaní. 

Než odejdete…

Odebírejte inspirativní newslettery plné skvělých tipů, dárků a exkluzivního obsahu. Dostávejte víc!

Cookie-Man

Tyto stránky používají k vylepšení některých služeb soubory cookies. Jejich prohlížením s tím souhlasíte. Více informací »