Schopnost dobrého vyjadřování je důležitá jak pro náš osobní život, tak i pro život profesní. Pomáhá studentům, podnikatelům, politikům, spisovatelům, blogerům, obchodníkům a všem, kdo někdy potřebovali/jí dát dohromady slova a tlumočit své myšlenky či názory. Psané slovo se stalo základním prostředkem sociální komunikace, které vám pomáhá uchvátit a přesvědčit publikum tak, jak si zrovna přejete.

Je samozřejmé, že naučit se vytvářet přesvědčivý obsah je součástí nejednoho úspěchu nejen online blogera, vydavatele či spisovatele. Časté čtení a uvažování nad textem pomáhá velkou měrou zlepšit vaše vyjadřovací schopnosti, včetně psaní prózy. A nikdy není na škodu přečíst si několik esejů od profesionálního učitele nebo autora (osobně doporučuji knihu Zen a umění psát od Raye Bradburyho).

Jedním z těchto pojednání je i článěk Jak neříct nic během pětseti slov od Paula McHenryho Robertsa. Tento text mi přišel úžasně vtipný a je o psaní vysokoškolské práce. Dnes jsem tuto esej objevil a hned ji přelouskal; snad proto, že je tak dobře a zábavně napsaná (bohužel pouze v angličtině).

Tip! Víte, o čem chcete psát? Tady je velká sbírka účinných tipů!

Zde je krátký přehled 9 hlavních bodů, které se v eseji vyskytují. Do následujícího textu jsem extrahoval některé klíčové body, ale určitě vám doporučuji přečíst si plné znění eseje, protože je mnohem podrobnější a najdete tam i pár vynikajících doplňujících příkladů.

  • Vyhněte se běžnému obsahu. Řekněme, že zadání zní školní fotbal. Předpokládejme, že jste se rozhodli, že chcete napsat něco nového: Začněte tím, že si sepíšete všechny argumenty proti, které vám přijdou na mysl. Teď, když máte popsanou celou stranu nápadů schazujících fotbal, se pečlivě ujistěte, že nepoužijete ŽÁDNÝ BOD z tohoto seznamu. Pokud jsou tyto poznámky první věcí, kterou si vybavíte na téma „Fotbal NE“, budou na tom podobně i ostatní. Musíte přijít s něčím novým, co bude zásadně proti školnímu fotbalu; měli byste být originální. Pouze pokud jsou vaše názory zajímavé a neobyčejné, budou i zajímavé.
  • Vemte to z té nejtežší stránky. Jedním z poměrně jednoduchých způsobů, jak získat čtenáře vaší nové knihy je, aby přijali takový argument, kterému se bude chtít většina občanů vyhnout. Vždy se na daný problém dívejte z té nejtěžší strany. Většinou to dopadne tak, že se snažíme psát zajímavě, ale bohužel na druhé straně barikády.
  • Detaily. Podívejte se na práci jakékoliv profesionálního spisovatele a zjistíte, jak neustále přetvářejí obecná tvrzení na konkrétní příklady, fakta a čísla. Pro většinu je nejbezpečnější vytvořit obraz, který dokonale ilustruje danou situaci. Nepište „XY učí dívku slušnému chování.“ Raději řekněte: „XY učí dívku, jak by měla konverzovat, zatímco nalévá čaj, aniž by ho vylila na stůl.“
  • Zbavte se všeho zřejmého. Místo toho, aby vaše věta byla vyplněna prázdnou slámou, pokuste se být výstižní a struční…
  • Nazvat blázna bláznem. Pokud je někdo blázen, nazvěte ho bláznem. Rozhodněte se, co chcete říct a řekněte to razantně a jasně. Řekněte to tak, jak je to jenom možné; bez omluvy a v jednoduchém sdělení.
  • Dejte si pozor na běžné fráze (klišé). Snažte se, abyste nepoužívali fráze typu „za jinak stejných podmínek…“ apod. Ne každý spisovatel se jim úplně vyhýbá, ale dobrý spisovatel se jim snaží vyhnout víc než špatný spisovatel.
  • Metafory. Některá slova jsou to, co nazýváme „citově zabarvená“. Tím vyjadřujeme, že jsou nastaveny tak, aby vytvořily obraz nebo navodily emoce. Jsou elegantní – proto se místo „tep“ může napsat, „srdce bušící do rytmu tance“ atd.
  • Barevná slova. Pod jednotlivá slova si zapisujeme všechny situace, ke kterým v našem životě došlo. Například slovo maminka, které je pro většinu lidí příjemným sdělením. Až uslyšíte maminka, pravděpodobně budete myslet na domov, bezpečí, lásku, jídlo a různé další příjemné věci. Otázka, zda budete citově zabarvená slova používat, nebo ne, závisí na tom, o čem píšete.
  • Bezbarvá slova. Opět je pěkným příkladem slovo hezké. Jsou to slova, která v podstatě neznamenají nic. Hezké vám neřekne, jaký daný předmět přesně je, maximálně vám přiblíží stanovisko, že v mluvčím (pisateli) nevyvolává negativní pocity. Slang často používá fráze jako „bylo to v pohodě“, která patří přesně do této skupiny. Jenomže – vzpomeňte si na svůj referát ve škole, kdy jste řekli učitelce, že ta kniha byla pěkná. Proč se vás asi ptala na další podrobnosti, že?

Naučit se úspěšně vyjadřovat sami sebe vám pomůže získat více čtenářů, zákazníků a příznivců.

Takže hodně štěstí! ;)

Poznámka: Tento článek je volným překladem textu „How to Say Nothing in 500 Words“ z portálu doshdosh.com. A pokud byste chtěli své vyjadřovací schopnosti hodně procvičit, podívejte se na mé online kurzy tvůrčího psaní.

Vaše vlastní kniha
Pojďte tvořit!
Vyzkoušejte jedinečné kurzy tvůrčího psaní, které splnily sen již tisícům lidí. Nejsou určeny jen spisovatelům…
VÁŠ PŘÍBĚH

3 komentářů

  1. Abuse 28. 12. 2008 – 02:37

    Dělají to politici :-)

  2. Kris V. 25. 10. 2009 – 12:50

    To je pravda! Každopádně se tím pokusím psát i já. Děkuji, pane Nekudo.

    1. René Nekuda 25. 10. 2009 – 13:21

      Jsem poctěn, slečno Kris V. ;)

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *