Jak vydat knihu: tajemství, které vám ostatní neřeknou

René Nekuda

Tvůrčí psaní

článek, knižní trh

René Nekuda

Tvůrčí psaní

článek, knižní trh

Jak vydat knihu: tajemství, které vám ostatní neřeknou

Chcete vydat vlastní knihu? Návodů JAK VYDAT KNIHU najdete na internetu opravdu mnoho. V kurzech tvůrčího psaní se objevuje poměrně hodně lidí, kteří by chtěli v knihkupectvích zahlédnout svůj knižní počin, takže dobře vím, jak moc je vydání knihy pro začínající spisovatele důležité.

Než vám ale prozradím něco, na co se téměř vždy zapomíná (a co vám ostatní většinou neřeknou), připomenu vám v rychlosti, jak kniha vzniká.

3 fáze vzniku knihy

  1. Asi se shodneme, že prvně se kniha musí napsat.
  2. Pak přichází na řadu to slibované vydání knihy.
  3. No a v ideálním případě si ji čtenáři koupí a někteří z nich i přečtou.

Jedině tak je poselství knihy kompletně naplněno.

Má záludná otázka zní – která fáze vzniku knihy je ta nejjednodušší?

3 fáze vzniku knihy

Pojďme si to projít bod po bodu:

1. Napsání knihy

Napsat knihu je velké umění. Napsat knihu tak, aby měla hlavu a patu, aby to nebyla grafomanská prezentace nesourodých myšlenek, to je ještě větší umění.

Perfektně vyladěný rukopis potřebuje nejen zajímavý nápad a znalost spisovatelského řemesla, ale i velké množství energie věnované revizím.

Tato část není rozhodně snadná, protože ne každý vydrží být přikován k psacímu stolu po dobu několika měsíců. Obětovat psaní mnoho nekonečných hodin, které se ke konci stávají až mučením (představte si, že svoji knihu čtete už po stopadesáté a pořád to ještě není ono), je velká výzva.

Čili ano, napsat knihu je velmi náročný úkol.

Jdeme tedy o krok dál…

2. Vydání knihy

Tohle je okamžik, ke kterému většina lidí upíná svoji pozornost. Je to něco, o čem se hodně mluví a zároveň i něco, co se hodně řeší.

Ze své praxe vám ale mohu říct, že vydání knihy je ten nejjednodušší bod z celého procesu vzniku knihy. Opravdu.

Ať už se tu bavíme o vydání přes řádné nakladatelství či vydání knihy samonákladem, tato fáze je v obou případech poměrně jednoduchá.

Na mých kurzech tvůrčího psaní mi stačí jedno odpoledne, abych vám vysvětlil detailní postup vydávání knih. A budete pak vědět prakticky vše – jak funguje český knižní trh, čeho se vyvarovat, na co si dát pozor a naopak na co raději rychle zapomenout.

Návod JAK VYDAT KNIHU je tudíž lehce popsatelný. A pokud byste s vydáním vlastní knihy měli problém, pak chyba bude pravděpodobně v bodě č. 1 – v napsání knihy. Váš rukopis zřejmě ještě není hotový a měli byste se soustředit na další vlnu nekompromisních revizí svého textu.

Shrnutí: Vydání knihy je ten nejjednodušší bod z celého procesu vzniku knihy. Jestliže před sebou máte dokonale vyladěný text, naučíte se to za jeden půlden na kurzu tvůrčího psaní nebo za týden vyhledávání informací na internetu.

Tento bod si tudíž nezaslouží tolik pozornosti, kolik se mu obvykle věnuje. Raději se soustřeďte na třetí fázi, na kterou se na druhou stranu hodně zapomíná. Protože vydáním to rozhodně ještě nekončí…

Tip! Zhlédněte extrémně užitečný webinář Jak vydat knihu, ve kterém se dozvíte vše podstatné.

3. Prodej knihy a shánění čtenářů

Euforie po vydání knihy mnohdy dosahuje intenzity novoročních ohňostrojů. Pak ale také většinou následuje velmi studená sprcha – kniha je sice vydaná, ale neprodává se, což mimo jiné znamená, že se nečte.

Možná se budete divit, ale reálné náklady běžných titulů jsou v současnosti okolo 1000 kusů. Prodeje přes 3000 kusů za rok jsou již označovány za knižní bestsellery.

Vemte si například můj Kreativní zápisník – za prvních 10 měsíců jeho života se prodalo přes 4500 kusů a ve třech velkých knihkupectvích dostal nálepku bestseller.

U začínajících autorů se můžeme bavit o nákladu ještě menším než je 1000 výtisků. A i to neznamená úspěch v podobě prodeje celého nákladu. Věřte mi, že jsem již viděl spoustu knih, kterých se za rok prodalo jen pár desítek kusů.

Přečtěte si třeba tento skutečný příklad z knižní praxe mé kamarádky.

Obvyklý scénář: Po vynaložení extrémně velkého množství energie (vznik rukopisu a jeho vydání) přijdou na řadu reálná čísla.

A to už může být k pláči.

Většina lidí, kterým to na kurzech říkám, nevěřícně kroutí očima.

„A co reklama nakladatelství?!“ vždycky někdo zvolá.

Ne, nespoléhejte se na to. Při tak malých nákladech z vás nakladatel může vytěžit maximálně pár desítek tisíc korun, čili i kdyby chtěl, nebude mít z čeho tu reklamu zaplatit.

Jestliže si knihu vydáváte samonákladem, měli byste pro propagaci titulu udělat něco vy sami. Jak si mohou chtít čtenáři koupit vaši knihu, když vůbec nevědí, že existuje?

V záplavě novinek v přední části obchodů na ni narazí jen stěží – podívejte se na počty vydaných knih z posledních let.

Co z toho vyplývá? Od začátku byste se měli soustředit na prodej nebo propagaci svého titulu. To je jediná (a podceňovaná) cesta, jak dostat vaši knihu do rukou vhodných čtenářů.

Těch způsobů, jak toho docílit, je mnoho a hodně také záleží na vaší nátuře (někomu vyhovuje tvrdý marketing, pro jiného je vhodnější osobní komunikace přes sociální sítě či blogování nebo pořádání autorských čtení).

A jak dobře víte, kniha bez čtenářů prostě není kniha. To je potom už opravdu jenom produkt z papíru, který se po roce až dvou neprodejnosti nelítostně skartuje (ano, to se opravdu dělá).

Získejte pro svoji knihu vhodné čtenáře

Jak vydat knihu: největší tajemství, které vám ostatní neřeknou

Jestliže jste se rozhodli jít s kůží na trh a okusit spisovatelský život, měli byste myslet na své čtenáře (tu knihu přeci jenom píšete pro ně, ne?).

S touto podmínkou (tj. aby kniha byla čtena) je nutné nabídnout kvalitní text a být připraven na to, že nějakým způsobem se vaše kniha ke čtenářům musí dostat (ať už řádným prodejem podpořeným nepřímou propagací nebo obvyklou placenou reklamou, případně pomocí crowdfundingu či vydání samonákladem a vlastní distribucí přes webové stránky apod.).

Otázka jak vydat knihu je v tento moment naprosto bezvýznamná, protože jak již bylo řečeno, je to ta úplně nejsnazší fáze z celého procesu vzniku knihy. MNOHEM důležitější je napsání a prodej knihy.

Nechcete přeci skončit jako někdo, kdo se chlubí sedmi vydanými tituly, které ale nikdy nikdo nečetl, že?

Prosím, nenaleťte tedy lidem, kteří vám slibují snadné vydání knihy, aniž by se soustředili na kvalitu vašeho rukopisu. A ještě jedno prosím – myslete na to, že kniha chce a má být čtena. Měla by se proto prodávat, půjčovat, doporučovat a v ideálním případě se i objevovat zabalená pod mnohými vánočními stromky.

K tomu všemu nutně potřebujete čtenáře (a čtenáři zase nutně potřebují zajímavé tituly).

Dobré doporučení na závěr: Tady najdete opravdu užitečný webinář, který se týká vydávání knih v ČR.

Doufám, že vám tento článek alespoň trochu otevřel oči (byl bych totiž nerad, kdybyste byli po vynaložení velkého úsilí do napsání a publikování své knihy zklamaní, neboť jste na něco důležitého zapomněli) a na úplný závěr si srdečně přeju, aby měli čeští čtenáři s vašimi příběhy jen tu nejlepší zkušenost!

Je tady toho ještě víc ke čtení:

Akreditované kurzy tvůrčího psaní pro všechny

Přihlaste se do ověřených kurzů tvůrčího psaní, které by vám doporučilo více než 98 % předchozích účastníků. Kdoví, třeba napíšete svoji vlastní knihu… ;)

3 komentáře u „Jak vydat knihu: tajemství, které vám ostatní neřeknou“

  1. Dobrý deň som zo Slovenska a chcem sa informovať ohľadom vydania knihy. Viem, že je potrebné mať živnosť alebo s.r.o. Ak chcem publikovať na českom trhu, stačí mi slovenská živnosť/s.r.o., alebo potrebujem mať založenú živnosť/s.r.o. v Česku?
    Ďakujem.

    Odpovědět
    • Dobrý den, to záleží na mnoha faktorech. Pokud chcete knihy v ČR PRODÁVAT, potřebujete si vše sladit s naším finačním řádem. Jinak k čistému VYDÁNÍ živnost není teoreticky potřeba.

  2. Napsala jsem povidku casova spirala je to o zivote s schzofrenii chronickeho typu
    Potesilo by me kdyby si ji nekdo precetl a pomohla mu. Zacina uvodem kdy mi zemre dcera na mentalni anorexii

    Odpovědět

Napsat komentář

Inspirativní newslettery

Žádný spam, jen skvělé tipy a triky, které povzbudí vaši múzu…

Počkejte! 👋🏻

Než odejdete, zkuste odebírat zdejší inspirativní newslettery (podobně jako 9000 dalších kreativních lidí). Nebojte se, můžete se případně kdykoliv odhlásit.