Aby mohl příběh vůbec existovat, měl by obsahovat konflikt. Příběh bez konfliktu je jako jídlo bez chuti – nudný, nezajímavý a sotva stravitelný.

Kořeny všech velkých příběhů spočívají v rašenilišti konfliktů: Adam a Eva (zákaz pojídání ovoce, ale had je k tomu nabádá), Romeo a Julie (láska dvou lidí ze znepřátelených rodů) nebo Pán prstenů (malý hobit proti obrovským silám zla).

Slovníková definice konfliktu zní…

Definice slova konflikt

V tvůrčím psaní dělíme konflikty na dvě základní skupiny:

  1. interní, tj. ty, které se odehrávají uvnitř postavy (Frodo bojuje uvnitř sebe sama s ovládáním kouzelného prstenu)
  2. externí, tj. ty, které jsou mimo postavu (Boromir se snaží Frodovi vzít prsten)

Dobré příběhy obsahují zajímavý mix obou těchto typů konfliktů.

Množství, typ a intenzita konfliktů se bude lišit žánr od žánru (např. niterná lyrická próza držená při zemi nepotřebuje obrovské výbuchy mrakodrapů, ale třeba jenom rozhodování o pomoci s hlídáním dětí závistivé sousedky); jejich použití a zakomponování do textu je však prakticky nevyhnutelné.

Konflikty udrží čtenářovu pozornost, vyzpevňují kostru příběhu a jsou jedním z prostředků gradace (pozor! pokud na začátku příběhu vymažete z mapy jeden celý stát, tak na konci byste měli nejlépe zničit celou planetu).

Doufám, že není pochyb o tom, že každý příběh musí obsahovat konflikt. A pomocí správné kombinace vnitřních a vnějších konfliktů máte možnost vybudovat skutečně skvělé příběhy!

Jaké typy konfliktů máte rádi vy?

Kurzy tvůrčího psaní Reného Nekudy Pojďte si hrát, tvořit a rozvíjet se!
Aktuální nabídka kurzů tvůrčího psaní pro veřejnost »

1 komentář

  1. Markéta Růžičková 19. 11. 2012 – 20:18

    Užitečný článek. ;-)
    Já mám nejradši interní konflikty. Někdy se až příliš vyžívám v psychologii postav, ale je to neuvěřitelně zajímavé, pitvat se v něčem, co existuje jen ve vaší hlavě. :-)

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *