Aby mohl příběh vůbec existovat, měl by obsahovat konflikt. Příběh bez konfliktu je jako jídlo bez chuti – nudný, nezajímavý a sotva stravitelný.

Kořeny všech velkých příběhů spočívají v rašenilišti konfliktů: Adam a Eva (zákaz pojídání ovoce, ale had je k tomu nabádá), Romeo a Julie (láska dvou lidí ze znepřátelených rodů) nebo Pán prstenů (malý hobit proti obrovským silám zla).

Slovníková definice konfliktu zní…

Definice slova konflikt

V tvůrčím psaní dělíme konflikty na dvě základní skupiny:

  1. interní, tj. ty, které se odehrávají uvnitř postavy (Frodo bojuje uvnitř sebe sama s ovládáním kouzelného prstenu)
  2. externí, tj. ty, které jsou mimo postavu (Boromir se snaží Frodovi vzít prsten)

Dobré příběhy obsahují zajímavý mix obou těchto typů konfliktů.

Množství, typ a intenzita konfliktů se bude lišit žánr od žánru (např. niterná lyrická próza držená při zemi nepotřebuje obrovské výbuchy mrakodrapů, ale třeba jenom rozhodování o pomoci s hlídáním dětí závistivé sousedky); jejich použití a zakomponování do textu je však prakticky nevyhnutelné.

Konflikty udrží čtenářovu pozornost, vyzpevňují kostru příběhu a jsou jedním z prostředků gradace (pozor! pokud na začátku příběhu vymažete z mapy jeden celý stát, tak na konci byste měli nejlépe zničit celou planetu).

Doufám, že není pochyb o tom, že každý příběh musí obsahovat konflikt. A pomocí správné kombinace vnitřních a vnějších konfliktů máte možnost vybudovat skutečně skvělé příběhy!

Jaké typy konfliktů máte rádi vy?

Vaše vlastní kniha
Pojďte tvořit!
Vyzkoušejte jedinečné kurzy tvůrčího psaní, které splnily sen již tisícům lidí. Nejsou určeny jen spisovatelům…
VÁŠ PŘÍBĚH

1 komentář

  1. Markéta Růžičková 19. 11. 2012 – 20:18

    Užitečný článek. ;-)
    Já mám nejradši interní konflikty. Někdy se až příliš vyžívám v psychologii postav, ale je to neuvěřitelně zajímavé, pitvat se v něčem, co existuje jen ve vaší hlavě. :-)

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *