Představte si, že hledáte nový dům.

Projdete spoustu časopisů, prosurfujete mnoho hodin na internetu a hle – je tady! Vše vypadá dokonale a úžasně; popisek bliká titulkem “splním ti tvůj sen!”.

A pak si dohodnete s realitním makléřem schůzku a celí natěšení již půlhodinu před prohlídkou přešlapujete na smluveném místě. Jenže ouha – ta barabizna, před kterou jste celou dobu stáli, má být ten rajský domov, na který tak dlouho čekáte?!

Ošuntělé dveře, opadaná omítka a neposečená tráva na zahrádce.

Chtělo by se vám ještě vejít dovnitř?

A co kdyby byl první dojem třeba takovýto:

Příklad č. 2

 

Tohle je lepší, že?

  • levandule rostoucí u vchodu
  • rostliny zářicí silou a zdravým
  • dobře udržované vstupní dveře i branka

Také cítíte to pohodlí? Jen vstoupit a vychutnat si po boku vaší drahé polovičky (příp. domácího mazlíčka) šálek dobré kávy a chvilku meditovat … hmm …

Jestliže jste dorazili k druhému případu, můžete si být jistí, že vlastník domu ve skříni neschovává žádného kostlivce. Sliboval ráj a pohodlí a evidentně ho i dostanete. Nechtěl vás ošidit a vše na vás udělalo jistě dobrý dojem. V prvním případě byste byli jen zklamaní a domnívám se, že nikdo by na tuto podlost nepřistoupil (a škoda vašeho času a očekávání!). Kdyby došlo na lámání chleba, vaše peníze by dostal dům č. 2.

A co má tohle společného s psaním a tvůrčí prací?

Mnoho. Podívejte se na tento seznam …

  1. Vaše vstupní dveře:
    • jaká je vaše úvodní stránka?
    • co váš titulek – je poutavý?
  2. Co se stane za 3 vteřiny od prvního střetu?
    • dostanete čtenáře tak, aby četl dál
    • nebo ho natolik odradíte, že knihu zaklapne?
  3. Předstíráte, že jste víc?
    • nechcete zkusit být upřímní
    • jste si jistí, že vaše práce odráží vaši jedinečnost?
    • skrýváte nějakého kostlivce ve skříni? (to se nedělá! tfuj!) ;)
  4. Dodržujete zásady prvního dojmu?
    • chce to trochu zvyku a hodně praxe, abyste se naučili dělat dobrý první dojem
    • vždycky se vyplatí být k sobě upřímný(á)
    • vždy, když vás něco nadchne, zapište si proč
    • vždy, když něco rychle zavrhnete, poznamenejte si důvod
    • co si myslíte, že udělá nejlepší první dojem (prosím, vyjádřete se dole v diskuzi)

A hlavně si pamatujte, že máte pouhé 3 vteřiny, abyste udělali skutečně nezapomenutelný první dojem! ;)

6 komentářů

  1. meca 1. 11. 2010 – 15:56

    Vlastně se mi nestalo, že by na mě kniha udělala dobrý první dojem. Leda pokud mě hodně překvapí, třeba když ve filosofické knize je najednou na úvod nějaká hláška, že všichni filosofové jsou kokoti (+/- La Mattrie). Jenže to je u tvořivého psaní těžké (Leda napsat kuchařku a pak mluvit o fotbale…) – spíš mi však jde o to, aby v knížce/článku/textu bylo něco, co jinde není; něco, co…

    Kunda, kdybych věděl co, tak nedělám nic jiného, než že píšu…

  2. Janek 2. 11. 2010 – 23:32

    Co dělá dobrý dojem?
    Přebal knihy a osvědčený autor. V druhém kole tloušťka knihy (někdo radši šlank, někdo zase boubelatý).
    Ale my se tu asi bavíme o textu. Jedna z mála knih, která na mě udělala dobrý dojem hned první větou, byl Chladný plamen od Deana Koontze. Cituji:
    Jim Ironheart měl vědět, že se něco brzy semele, ještě předtím, než se to stalo v samoobsluze.
    Tahle věta je zajímavá hned z několika hledisek. Jednak mě zaujalo jméno hrdiny. Moc hezké, ne?
    Potom mě dostalo slovo “semele”. Nevím, nakolik na tom nese zásluhu překlad, ale já bych určitě použil slovo “stane”. A to by byla chyba. Slovo semele je prostě akčnější a praští vás v první větě přímo mezi oči.
    A třetí věc, která mě donutila pokračovat, byl dle mého dost neuspořádaný konec věty. Já bych napsal: “než se stala ta věc v samoobsluze” nebo “než došlo k té věci v samoobsluze”.
    Kombinace těchto tří věcí mě k Chladnému plameni přikovala navždy. Knihu jsem přečetl ještě týž den. Nešel jsem spát. Později jsem ji četl ještě dvakrát. Dodnes ji považuju za jednu z nejlepších. Koontz v ní podal skutečně prvotřídní výkon.

    1. René Nekuda 3. 11. 2010 – 08:32

      Milý Janku,

      mnohokrát děkuji za vyčerpávající komentář. U mě zatím vítězí Proměna od Kafky – “Když se Řehoř Samsa jednou ráno probudil z nepokojných snů, shledal, že se v posteli proměnil v jakýsi nestvůrný hmyz.”

      Ještě jednou díky a přeji všechno dobré! ;)

  3. Věra Sedláková 28. 10. 2012 – 18:31

    Na mne doslova ve třech vteřinách udělal dojem název knihy C. S. Lewise: Dokud nemáme tvář. Hned mi na mysl vyvstalo několik otázek, na které jsem v té knize chtěla najít odpověď.
    I začátek knihy: “Již dávno jsem stará;” mne přesvědčil, že se to určitě dozvím.

  4. Jana Semelková 23. 4. 2013 – 08:35

    První dojem je opravdu velmi důležitý. Z hlediska knižní redaktorky: pokud mne nezaujme autor na prvních padesáti stránkách rukopisu, obávám se, že je pro čtenáře ztracen. Vlastně nelze zobecňovat, čím lze zaujmout. Někdy vás pohltí úvodní dialog, jindy autorova osobní výzva, v dalším případě věnování: Tím mne dostala paní Magdalena Wagnerová v knize Ryba Chyba: Autorka děkuje českým rybníkům a vodním tokům, jakož i všem rybám v nich žijícím, za ochotu a vstřícnou spolupráci během vzniku této knihy. Pak takovou knížku s podivným názvem odložte :-). Velkou roli hraje atraktivní název (bohužel jsme si nyní zvykly na bulvární styl názvu, pod kterým se nic neskrývá, takže se domnívám, že mnohdy menší tlak na pilu je větším přínosem.
    Milí autoři, myslete na první větu, první odstavec, prvních padesát stránek. Pokud nelapíte redaktora (alespoň jednoho), jste ztraceni :-)

  5. Letitia 5. 10. 2015 – 09:55

    Myšlienka (asi) dobrá, ale tie fotky na mňa pôsobili práve naopak. Do toho prvého domu som sa zamilovala, do druhého by sa mi asi ani nechcelo vkročiť. ;-)

    A k prvému dojmu v knihách – mojim favoritom je J. K. Rowlingová. Keď som prvýkrát chytila do ruky prvý diel Harry Pottera, nedávala som tomu veľké šance. Ale tá prvá veta… a celá prvá kapitola! Knihu som dočítala na jeden dych. Potom druhú, tretiu…
    A R. Galbraith detto. Obe zatiaľ vydané detektívky ma chytili hneď na začiatku.

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *