Než začnete psát I

drawing-1807099_1280

Příprava před psaním je velmi důležitá a musím podotknout, že by ji nikdo neměl podceňovat. To málo času, který jí věnujete, se jistě vyplatí. A pak můžete klidně přejít k další teorii – například Jak moc je při psaní povídek důležitý úvod.

Předtím, než se pustíte do psaní, zeptejte se sami sebe na tyto otázky:

  1. Jakému čtenáři je můj text určen? (Dětem? Dospělým? Seniorům? Odborníkům? Široké veřejnosti?)
  2. V jaké osobě budu příběh vyprávět?
  3. Jaký postoj zaujmu k látce? (Ironický? Nezaujatý? Zaujatý?)
  4. Jak moc budu při práci obsáhlý/á? Kolik mám na psaní prostoru (počet slov či stran)?
  5. Našel/la jsem si dost informací a detailů, abych mohl/a dobře posihnout podstatu problému?
  6. Existuje možnost získat o daném “problému” více informací/zkušeností? (například rozhovor či citát slavné osobnosti)
  7. Dokáži v jednom bodě shrnout to, co chci udělat nebo vyjádřit?

Každý úspěšný kus literatury faktu by měl čtenáři nabídnout jednu provokativní myšlenku, kterou předtím nikdy neslyšel. Ne dvě myšlenky, ani pět – pouze jednu.

– Joseph Epstein

I když to třeba není na první pohled patrné, tak díky těmto sedmi bodům můžete předejít mnohým zbytečným chybám + případnému budoucímu tápání.

Tak co, už máte jasno, co a jak napíšete?

TIP: Mrkněte se ještě na Spisovatelské rozcvičky.

Poznámka na konec: Na tento článek navazuje Než začnete psát II.

Podobné příspěvky

Nová sezóna Večerů pod letlampou startuje!

Jen velmi krátká poznámka: Nová sezóna diskuzních pořadů o literatuře a psaní začne 22. října 2013 od 20:00 v pražské MeetFactory. Prvními hosty budou Petra Hůlová a Daniel Kubec. Téma...

Odhoďte předpoklady

Zlidovělý příběh vypráví, jak Kolumbus zaúkoloval své španělské kamarády, aby postavili vejce na jeho špičku tak, aby samo stálo. Oni se do toho pustili se vší vervou, ale ani po...

Tabulková struktura příběhů: Prostředek

Prostřední část příběhu obvykle obsahuje 3 gradující zvraty (překvapení, velké konflikty nebo body zlomu, chcete-li). Další úroveň je rovina hlavní postavy: přes ideálně pomalé odhalování příčin, proč se mu nedaří naplnění cílů,...

Večer s Faulknerem a Škvoreckým

Večer, který režíruju… Literární akademie pořádá další z večerů s americkou literaturou. Tentokrát bude pořad věnován Williamu Faulknerovi při příležitosti 50. výročí jeho úmrtí. Diskusní večer o jedné z ústředních postav americké...

Řekněte mi: Proč píšete?

Mnoho lidí sní o tom, že napíše svoji vlastní knihu. Málo z nich skutečně začně a minimum z minima text úspěšně dokončí. Psaní je dřina, která vyžaduje sebekontrolu, píli, ctižádostivost...

Přestali jste s tím?

Ten malý plamínek, který nenápadně pohořívá ve spisovatelově těle. Navigační světlo múzy. Ano, tento oheň dokázal zažehnout již spoustu inspirace a vzniklo díky němu nemálo knih. Možná ho sami znáte,...

Pojďte tvořit! 4000 účastníků, 9 let praxe a 98% spokojenost vám zaručuje osvědčený a osobitý přístup v úspěšných kurzech tvůrčího psaní (pro veřejnost i v těch online).

3 komentáře

  • Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je důležitý prostor, kde se něco odehrává. Mám na mysli, jestli je potřeba usazovat příběhy do míst, co známe – města, vesnice – nebo je lepší si je vymýšlet. Když se bude můj příběh odehrávat v Karlových Varech, tak si nejspíš musím zjistit, jak se jmenují ulice a pod. Děkuji i za reakce o statních, kdyby teda někdo chtěl něco napsat :)
    Lea

    Odpovědět
    • Leo, já osobně to dělám tak, že místu, které dobře znám (naše vesnice, sousední vesnice, město, kam jezdím do školy) umístím do knihy, ale dám mu jiný název. Pokud teda nepíšu o nějakém velkém městě, třeba o Praze, to by asi nešlo.

    • Je asi jasné, že když píši o místě které existuje a které všichni víceméně znají, musím si o něm něco zjistit. Příběh pak nebude zrovna autentický, když hlavní hrdina zamíří do Prahy a bude se procházet uličkami, které neexistují nebo se jmenují jinak.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top

Než odejdete…

Odebírejte inspirativní newslettery plné skvělých tipů, dárků a exkluzivního obsahu. Dostávejte víc!