Pár důvodů, proč se pořád čte červená knihovna

Pár důvodů, proč se pořád čte červená knihovna

V posledních letech počet čtenářů pomalu, ale jistě, ubývá. Ovšem existují druhy literatury, které se prostě četli, čtou a pravděpodobně i číst budou. Mezi takový přední typ patří i tzv. červená knihovna.

Sice nejsem zrovna jejím fandou, ale z hlediska profesního mě zajímalo, proč má takový úspěch. A tak jsem chvilku brouzdal internetem a narazil na 6 ingrediencí, které nesmí v každém „červeném“ příběhu chybět. Tenhle seznam pochází od poměrně známé autorky románů pro ženy Patty Salier a musím uznat, že pro mě bylo poměrně zajímavé si těchto pár bodů uvědomit. Takže tady jsou i pro vás…

Zásady červené knihovny

1. velmi silný, sexy hrdina

Hlavní mužský hrdina má být unikát. Silný, sexy a citlivý – přesně takový, jakého by chtěla každá žena. V podstatě by se dalo říci, že by měl být zhmotněním hrdinčiny fantazie.

2. odvážná, riskující hrdinka

Chcete-li, aby hrdinka vzbudila ve svém protějšku zájem, musí být nezávislá, samostatně uvažující a nesmí se bát vyjádřit své pocity.

Hrdinka musí mít velkou vnitřní sílu, která přivede hrdinu rovnou k oltáři!

Poznámka: Jak dobře znáte svého hrdinu?

3. citlivý příběh

V okamžiku, kdy se hlavní pár potká, musí to mezi nimi ihned zajiskřit. Během jedné strany by měly vyrůst sexuální a vztahové sympatie obou postav na maximum.

Jakmile je hrdina v blízkosti hrdinky, měl by si přát, aby se mohl dotknout jejích vlasů, ochutnat její rty. A hrdinka by měla být v jeho přítomnosti tak poblázněná, že si nemůže pomoct a neustále si musí představovat, jak je s ním nahá v posteli.

Chcete-li mít smyslný příběh, musí být v momentech, kdy je hlavní pár spolu, přítomna i ohromující láska jejich (zatím) nenaplněného vztahu. Důležité totiž jsou i situace, které jim v tom brání.

4. romantické scény

Romantické scény by měly být v každé kapitole. Měly by se odehrávat na plážích, na teplém koberci u zhasínajícího krbu apod.

5. škádlení a dialogy

Dialogy by měly být jiskřivé a zaplněné sympatiemi mezi postavami. Zároveň by nemělo chybět i drobné škádlení, které přispívá k větší touze číst dále.

Vibrující přitažlivost mezi hrdinou a hrdinkou by měla být skryta za každou slabikou, kterou vysloví.

Poznámka: Víte, jak napsat dobrý dialog?

6. naplňující závěr

V poslední kapitole červéné knihovny nesmí chybět sexuální a emocionální vyvrcholení.

Na konci příběhu, kdy se konečně náš hlavní pár po všech peripetiích objímá, se musí objevit naplnění. Poslední scénou musí projít uspokojující pocit, že on i ona jsou spolu navždy.

Poznámka: Strukturu konce najdete na tomto místě.

Možná nejsou tato fakta zas až tak objevující, každopádně mě zaujala (už pro svůj všeobecně shrnující charakter). Co si o tom myslíte vy?

 

Poznámka: Navštivte oficiální stránky Patty Salier! Odkaz je zde.

Podobné příspěvky

Pozornost věnovaná začátku

Pozornost k začátku je zakotvená velmi hluboko, až kdesi v našem živočišném podloží. Když se v živočichově zorném poli  – případně poli sluchovém, čichovém či jiném – objeví něco zásadně nového, nastoluje se...

Vaše první cvičení tvůrčího psaní

Dokážete si představit, co by se s vaším životem stalo, kdybyste každý den strávili několik minut tvůrčí činností? Já ano, viděl jsem to totiž už více než tisíckrát – přišlo...

Cvičení: Dopis domů

Umění vykreslit postavu tak, že si ji čtenáři dokáží živě představit, je pro spisovatele životně důležitá dovednost. Schopnost ponořit se do její hlavy tak, že vzniká živoucí organismus a není...

Zbavení se tvůrčích bloků

Zbavení se tvůrčích bloků může znamenat cestu do minulosti. Naše současné problémy totiž mnohdy začínají už v dětství. Většinou si to ani neuvědomujeme, ale je to tak. Už jako malí jsme...

Cvičení: Slib pávovi

Jedna z častých tradic, která se dotýká téměř každého z nás, je dávání si novoročních předsevzetí. Údajně již staří Babyloňané slibovali na počátku nového roku bohům, že vrátí všechny půjčené...

Různé formy studia tvůrčího psaní

V dnešní době se dá studovat tvůrčí psaní mnoha různými způsoby. V tomto článku bych vám rád ukázal nejčastější formy výuky tvůrčího psaní, se kterými se můžete běžně setkat. Navíc...

Pojďte tvořit! 4000 účastníků, 9 let praxe a 98% spokojenost vám zaručuje osvědčený a osobitý přístup v úspěšných kurzech tvůrčího psaní (pro veřejnost i v těch online).

2 komentáře

  • Musím říct, že jsem právě prodělala menší šok. Přes veškerou snahu a možná i hloubku, kterou jsem se do svého příběhu snažila zakomponovat, jsem dle výše uvedeného naprosto jednoduše sklouzla k červené knihovně. Neeeee. Splňuji 4 z 6 bodů a to červenou knihovnu nečtu a vlastně k ní má dost velký odpor. Ale po delší úvaze jsem se rozhodla tyto zásady poněkud upravit a to následovně:
    1. Velmi silný, sexy hrdina
    Pokud si žena vybírá životního partnera nebo je okouzlena existencí jiného tvora opačného pohlaví, tak ho považuje za přitažlivého, nemusí vypadat jako James Bond, nemusí být vysoký a mít krásné oči a úchvatné tělo, jen musí “vonět”. Přitažlivost si každý definuje sám.Sílu jedince každý vnímá taky po svém, u někoho je to o charakteru protějšku, u někoho o svalech, u někoho o postavení v práci…síla je přece široký pojem. Proč by se jinak používal pojem “silný příběh” to přece neznamená, že jde o červenou knihovnu.
    2.Odvážná riskující hrdinka
    Člověk, který miluje, vždycky něco riskuje, takže i tohle pravidlo je myslím zbytečně nafukováno. I v klasické knize narazíte na hrdinky tohoto typu, protože kdo neriskuje, ten sedí doma a nic neprožívá.
    3. Citlivý příběh
    Název bodu ve mně evokuje úplně jiné myšlenky, než jsou potom popsány. Myslím si, že člověk je kouzelný právě tím, že má city a proto přece píšeme, protože máme city a pocity, protože vnímáme, co se děje kolem nás, protože to na nás působí. Emoce nepatří jen do červené knihovny.
    4. Romantické scény
    Tak tento bod nebudu rozporovat, romantická scéna se dá ovšem vyjádřit i bez milování u krbu. S romantikou přece kouzelně pracovali velicí spisovatelé…jde však o to, zda se jedná o komerční nebo nekonvenční romantiku. Já preferuji nekonvenční.
    5. Škádlení a dialogy
    Dle mého názoru považuji “hry” mezi muži a ženami za jedno z nejzajímavějších témat, líbí se mi hledat algoritmy vzájemného chování, líbí se mi, že každý z nás prožívá jiný příběh, který je ve skutečnosti tak stejný. Každopádně slovní hry nepovažuji pouze za odraz červené knihovny.
    6. Naplňující závěr
    Je pravda, že ne všechno končí happyendem, takže tento bod dle uvedené definice přenechám jako charakteristiku červené knihovny a nebudu ho nijak rozporovat.

    Musím konstatovat, že se mi trošku ulevilo, nepíšu červenou knihovnu:) jen jsem si to musela vysvětlit po svém.

    Odpovědět
  • Tak, já bych se na červenou knihovnu rozhodně nedíval nijak kriticky…. je to jenom klišé, které se za nic neschovává, na druhou stranu celá řada dramat, akčních a psychologických románů je totální Bullshit, ale vytrvale tvrdí, že má v sobě NĚCO VÍC.

    50 shades of Gray, které jsem musel zakoupit celkem 3x (dcery (19 a 16), tchýně a kolegyně – manželka si to naštěstí přečetla až PO dětech), jsem si s notnou dávkou odvahy otevřel k ranní kávě. Divím se, že jsem nevyzvrátil snídani, na druhou stranu, ta knížka
    1) se četla sama,
    2) člověk prostě potřeboval vědět, co se stane dál,
    3) vzbuzovala EMOCE.

    Uznávám, že moje kognitivní složka a logika měly totální dovolenou, ale zbylé aspekty mé osobnosti a emocí se plně napojily na dilema nevinné Aničky a tajemného Christiana. Wow. Přiznal jsem to.
    Červená knihovna může vypadat jako bullshit, ale viz https://new.sevt.cz/obchod/knihkupectvi/top-tituly/ – je stále mezi TOP tituly.

    Nutí to lidi číst a to se mi třeba líbí. Dcery dělaly něco jinýho než FB a žena něco jinýho než dusno.
    Proč ne. Nechci to kritizovat, hodně lidem se to líbí.
    A když to občas zavře ženské zobáčky, jsem o to radši.

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top

Než odejdete…

Odebírejte inspirativní newslettery plné skvělých tipů, dárků a exkluzivního obsahu. Dostávejte víc!