Proč je těžké učit se od úspěšných

René Nekuda

Kreativita

článek

René Nekuda

Kreativita

článek

Proč je těžké učit se od úspěšných

Začnu krátkým příběhem: Žila byla jedna úspěšná básnířka. Během svého života (ale vlastně i po smrti) získávala uznání, slávu i literární ceny.

Objektivně tedy měla všechny předpoklady k tomu, aby vás naučila psát poezii. Mohla by se s vámi bavit o psaní, tvorbě, rozvoji slovní zásoby, rytmu, pozorování svého vnitřního světa i světa okolo.

Mohla by být jedním z nejlepších učitelů, který by vás mohl provést rýmovačkami i volnými verši.

Navíc žila celkem spořádaný život a její tvorba měla jistý řád a pravidla: například poezii psala při jízdě na koni v okolí svého venkovského domu (to jí pomáhalo ve verších udržet rytmus) a inspiraci čerpala zejména z pravidelných dýchánků o páté, kdy služebnictvo servírovalo pravý cejlonský čaj. Někdy se připojili hosté a ona s nimi potom rozmlouvala o filozofii, náboženství či nevšedních společenských tématech.

Ano, mohla by to být skvělá učitelka poezie. Ale nebyla.

Ptáte se proč?

V zásadě z tohoto reálného života vyplývají tři zásadní ponaučení:

  1. Pokud někdo našel svoji cestu k úspěchu, neznamená to, že bude jeho metoda platná i pro vás.
  2. Umět pojmenovat věci, které vedly k tomuto úspěchu, je věc úplně jiná.
  3. Umět předat tyto věci ostatním není lehké a rozhodně to není automatické.

Myslím tím třeba to, že v momentě, kdy byste se báli koně (což není neobvyklé), jste namydlený. Můžete propadnout depresi, protože z vás skrze úspěch této básnířky nikdy nemůže být dobrý básník. Ona píše na koni, lidé její poezii uznávají, má to pevný rytmus a já to snad nikdy nedokážu. Jéžiš, ten zatracenej kůň! Brrr.

Viděl jsem již spoustu lidí, kteří se spoléhali na metody úspěšných a opravdu zbytečně se potom blokovali. Je přeci přirozené, že každý tvoří (a myslí) trochu jinak a že ne všechny metody jsou vhodné pro všechny.

Jiný příklad: Můžete se někde dočíst, že jeden úspěšný spisovatel tvořil každý den od 5 do 9 ráno a díky této železné pravidelnosti napsal za svůj život celkem 50 knih. Pokud jste ale noční sova a budete slepě následovat tuto „radu“, pravděpodobně dlouho u psaní nevydržíte a demotivace přijde velmi brzy.

Co z toho vyplývá pro vás?

Jediná univerzální věc, která se dá z těchto dvou příkladů vyextrahovat, zní následovně: Oni poznali, jak a kdy a kde se jim nejlépe tvoří. Proto byli úspěšní.

Za celou dobu svého učení tvůrčího psaní jsem viděl tvořit nespočet lidí s různou životní zkušeností a s různým nastavením kreativity a fantazie.

Věřte mi prosím, že neexistuje žádná obecná rada platná pro všechny, kromě jedné – měli byste vědět, jak sami fungujete. Pak to všechno ostatní přijde časem pravděpodobně (skoro) samo.

Někdo potřebuje být svázán zadáním, někdo nutně vyžaduje absolutní svobodu; jiný člověk píše dopoledne, další v ruchu kavárny nebo v nonstopu a někdo úplně jiný potřebuje naopak úplné ticho a klid. Těch variant je skutečně mnoho.

A také z těchto důvodů vznikl i můj Kreativní zápisník, neboť jsem zjistil, že většina lidí, kteří se mi objevili v kurzech, vůbec netušili, jak funguje jejich vlastní kreativní myšlení. Tato kniha obsahuje 100 různých stimulů kreativity a po jejím vyplnění byste měli zjistit, co a jak vám (ne)jde a proč. Věřím, že může usnadnit spoustu let zbytečného tápání.

Vlastně nevěřím, jsem o tom pevně přesvědčen. :)

Tip: Změřte si rychlost svého kreativního myšlení!

Stejně tak je poznání fungování vlastní kreativity jeden z hlavních pilířů mých kurzů tvůrčího psaní pro veřejnost. Není nic horšího, než učitel, který slepě sleduje nějaké poučky (nebo svůj úspěch, o kterém vlastně netuší, jak vznikl). Opravdu jsem viděl spoustu přístupů k tvorbě a nyní již mohu zodpovědně poradit, jak na to. A to velmi individuálně.

Cesta zablokování a demotivace je pro mě nepřípustná (a sami dobře víte, kolik lidí přestalo psát kvůli učitelce ze střední; a já zas moc dobře vím, kolik z nich to u mě v kurzech opět začalo s postupnou radostí dělat).

Dbám na to, aby mé kurzy dokázaly odhalit spoustu škvír v nepoznání své múzy a aby uměly pojmenovat důležité body, které k tvorbě a obecně ke kreativitě patří.

Je to jedna z věcí, o které dlouhodobě přemýšlím a zkoumám, jak to všechno funguje v praxi (z různých úhlů pohledů).

Čili na závěr si vám dovolím zopakovat jednu z největších rad, kterou znám: snažte se poznat sami sebe a svoji múzu.

Je to dobré nejen v boji proti tvůrčímu bloku, ale pomůže vám to obecně zlepšit spoustu oblastí každodenního života. Dal bych za to i víc než jednu botu! ;)

Je tady toho ještě víc ke čtení:

Akreditované kurzy tvůrčího psaní pro všechny

Přihlaste se do ověřených kurzů tvůrčího psaní, které by vám doporučilo více než 98 % předchozích účastníků. Kdoví, třeba napíšete svoji vlastní knihu… ;)

Napsat komentář

Inspirativní newslettery

Žádný spam, jen skvělé tipy a triky, které povzbudí vaši múzu…

Počkejte! 👋🏼

Než odejdete, zkuste odebírat zdejší inspirativní newslettery (podobně jako 9000 dalších kreativních lidí). Nebojte se, můžete se případně kdykoliv odhlásit.