Tolik práce a tak málo času! Asi to taky znáte, co? Inu rozhodl jsem se skoncovat s trvalým stresem a začal jsem se pídit po zlepšovácích ohledně využití svých časových rezerv. První zjištění bylo šokující:

NIKDY NEBUDETE MÍT DOST ČASU NA TO, ABYSTE ZVLÁDLI VŠE, CO UDĚLAT MUSÍTE NEBO BYSTE SAMI CHTĚLI!!!

Dnešní doba se vyznačuje velkým množstvím možností, co všechno můžete dělat. Jenomže většina odborníků, na které jsem narazil, potvrzuje výše zvýrazněnou nemilou myšlenku. Proto se dneska úspěšní lidé (nejen ve smyslu plánování) poznají podle toho, na jakých věcech pracují. Je to tedy otázka hlavně priorit.

Stephen Covey řekl:

Než začnete šplhat po žebříčku úspěchu, ujistěte se, že je opřen o správnou budovu.

Význam citátu je asi takový – když budete dělat nějakou věc dobře, ale nebude pro vás důležitá, ztrácíte čas. Rozhodujícím prvkem je v tomto směru najít si ty nejtěžší úkoly a začít na nich IHNED pracovat. Údajně si stejně jako na jídlo lidé zvyknou na špatné časové “trávení”. Můžete sedět o polední pauze s přáteli a klábosit, můžete v autě poslouchat přiblblou Evropu 2, ALE také můžete místo rádia vnímat nahrané přednášky z oblasti, která je pro vás důležitá (průměrný řidič stráví za volantem několik stovek hodin ročně) nebo si každý den o půl hodiny přivstat a přečíst si nějaký odborný časopis, případně oželet jeden z mnoha seriálu, které pravidelně sledujete.

Navíc zvládnutím těžkých úkolů se v našem těle uvolňuje endorfin, který nám navozuje pocit radosti a štěstí. Ty jednodušší úkoly nás uspokojují pouze krátkodobě, a tak se vlastně můžeme celý život pohybovat na hranici stresu a vyčerpání (ovšem s pocitem, že je to normální, což nemusí být pravda).

Nabízím vám jednoduché cvičení, které vám dokáže za pár minut určit, na čem byste měli začít pracovat + jaké oblasti jsou pro vás nyní nejdůležitější.

Metoda “ABCDE”

Vaším úkolem je najít tři nejdůležitější úkoly či cíle z následujících pěti oblastí s tím, že na každou oblast máte přesně půl minuty. Ukázalo se totiž, že když si dáte takto krátký časový limit, budou vaše odpovědi přibližně stejné, jako kdybyste na ně měli půl hodiny. A my chceme šetřit časem, ne? ;)

  1. Najděte tři nejdůležitější cíle (úkoly) ve vašem zaměstnání a kariéře.
  2. Oblast rodiny a vztahů.
  3. Finance.
  4. Zdraví.
  5. Osobní a společenský rozvoj.

Teď si sedněte nad svůj seznam a oznámkujte ho. Nejprve začněte písmeny A, B, C, D a E, kde:

  • A je položka, která má největší pozitivní dopad na váš život (případně by měla největší negativní dopad, kdybyste ji nesplnili),
  • B jako něco, co byste splnit měli,
  • C je dobré naplnit,
  • položkami označenými písmenem D můžete pověřit někoho jiného,
  • E ihned šrtněte a už se jím nezabývejte.

Jestliže se vám setkalo více priorit stejného písmene, rozlište je čísly. 1 je to nejdůležitější ze všech položek stejného písmene, 2 již méně, 3 ještě míň atd.

Začněte ihned pracovat na bodě A1!

Tímto systémem se vám vytvořil efektivní seznam vašich cílů a úkolů. Ten nejdůležitější a nejvíc prospěšný je označen jako A1, což je klíčová položka. Nejtěžší je začít pracovat na náročných úkolech, ale je to také to nejlepší, co můžete udělat. Zisk a obohacení z nich je v průměru třikrát až pětkrát větší, než při běžných úkolech. Již v roce 1895 si italský ekonom Vilfred Pareta všiml, že určitých 20% činnosti vytváří 80% výsledku (u něj to bylo např., že 20% zákazníků tvoří 80% obratu). U nás jsou těch extrémně efektivních 20% všechny položky A, a některé B.

Jděte do toho! Nebojte se toho! Naučte se zvládat váš čas tím, že oželíte méně důležité úkoly a soustředíte se na ty s největším přínosem. Vytvořit si tento seznam není nic těžkého (vlastně by vám to mělo zabrat přesně 2,5 minuty), ale mnohem důležitější je vydržet a dokončit všechny úkoly A. Začněte ihned pracovat na bodě A1, vytvořte si plán naplnění (pokud je to vhodné), pracujte na něm každý den a vytrvejte, dokud položku nesplníte. Pak přejděte k bodu A2 a pokračujte dále a dále a dále. Časem bude potřeba sepsat nový seznam, a pokud se vám toto cvičení osvědčí, budete jich mít třeba velké stohy. Ale měli byste být uvolněnější, efektivnější, kreativnější a šťastnější!

Ještě jednou si prosím přečtěte zvýrazněný citát z úvodu tohoto článku, vezměte si tužku a papír, nastavte budík v mobilu na půl minuty a vrhněte se do toho s plnou vervou. Stojí to za to a myslím, že každý z nás si zaslouží mít svůj čas plně pod kontrolou.

Staňme se tedy pány svého času! ;)

1 komentář

  1. Vlaďka 12. 11. 2013 – 13:29

    Super článek! A efektivní výsledek. Jsem překvapená, tím, co mi vyšlo za výsledky. Asi sama sebe moc neznám. Na sebepoznávání není prostě čas :)
    Time management je můj nejhorší zlozvyk. Jsem ráda, že mohu najít infomace, které potřebuji v přiměřeném formátu a prakticky ověřené a z dobrého zdroje! A časově proveditelné.

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *