teorie

Tvůrčí psaní

Nekonečný příběh

A přes všechno, co bylo řečeno, existuje typ příběhu, který vlastně nekončí. Dokonce je neuvěřitelně floridní a disponuje vlivem, kterému dnes nelze konkurovat psaním knih. Je to televizní seriál, ta jeho odnož, která si neurčuje předem počet epizod. Lidstvo vyprodukovalo fenomén, se kterým dosud nemělo tu čest: principiálně nekonečný příběh, který – možná – bude plodit…

Kreativita

Proč „myšlení uvnitř krabice“ nefunguje

Tzv. myšlení uvnitř krabice je jeden z hlavních problémů kreativity. Postihuje všechny uzavřené, konzervativní mysli, které nejsou schopné vymyslet něco nového a originálního. Možná to zní jako klišé, ale je skutečně myšlení uvnitř krabice natolik nebezpečné, že by se dalo nazvat vrahem kreativity? Pojďte si vyzkoušet jednoduchý experiment! S pojmem myšlení uvnitř krabice se pojí jedno…

Tvůrčí psaní

Tvůrčí psaní – pravidla uzavřených sekvencí

K pravidlům uzavřených sekvencí patří i fakt, že pozornost se časem vytrácí. Jako má doprava své špičky a svá sedla, naše vnímání poté, co se vyčerpá pík prvního dojmu, začne slábnout a je pořád těžší udržet živý zájem začátku. Nejhlubší sedlo je kdesi ve druhé polovině, ale ještě “před cílovou rovinkou“, kdy nás ještě neovládla zvědavost,…

Tvůrčí psaní

O začátcích a koncích příběhů

Příběhy dlouhé i krátké, hloupé i chytré, klasické i super – ultra – experimentální mají dvě zákonitá místa, a to je začátek a konec. (Pro úplnost musím dodat, že i z této klece se občas nějaký autor pokusí vyskočit. Například vznikají takzvané kruhové romány na principu „pes jitrničku sežral“, či jistý Max Saportas napsal román na…

Kreativita

Kde je centrum kreativity?

Je zajímavé zjistit, odkud se naše kreativita vůbec bere a na čem je závislá. Nikdo se snad nebude divit, když vám řeknu, že centrum kreativity je v našem mozku. Ten se dělí na dvě poloviny (hemisféry) – levá má na starosti logiku a ta pravá zase kreativitu, tvořivost, odhad a empatii. Člověk je od přírody…