Jste pokladní v supermarketu. Jak hodiny ubíhají, prochází skrze vaši pokladnu spousta zboží. Odbavujete jednoho člověka za druhým. Všichni drží v ruce svůj nákupní košík, spěchají, telefonují, poslouchají hudbu. Někteří platí za dvě věci, jiní za dvacet.

A na řadu přichází další nákup: jablečný džus, vložky, balení kuřecích párků ve slevě, prací prostředek, 6 piv.

Co vám tento nákup prozradí o platící osobě?

Je to spíše muž, nebo žena? Věk? Vzdělání? Zaměstnání? Jak tráví svůj volný čas? Jaké může řešit životní problémy? Jaké jsou jeho/její nesplněné sny?

Představte si, že dokážete vymyslet reálnou a uvěřitelnou postavu pouze na základě jejího běžného nákupního seznamu.

A už je to tady zas! Nový zákazník, který měl v košíku následující zboží: kávovou zmrzlinu, kukuřičné lupínky, čokoládu, dezinfekci na ruce a neparfémovaný deodorant.

Kdo je tohle?

Krátká pauza, protože tento zákazník nemůže najít platební kartu a nemá u sebe žádné bankovky, pouze pár drobných. A to je přeci jenom trochu málo.

Uff… vyřešeno. Další člověk…

Bože můj, zase přichází ten podivín! Dobře si ho pamatujete, jelikož nakupuje pouze krabicové trvanlivé mléko. V pondělí plnotučné, ve středu polotučné a v pátek nízkotučné. Co je tohle za zvláštního týpka? Proč tohle vlastně dělá? Nevybavujete si, že by někdy nakoupil něco jiného. A dělá to už celá léta. Vlastně od doby, co jste nastoupili do této firmy.

Dejte si chvilku času a zkuste si dotvořit představu o těchto třech postavách.

Máte to?

Skvělé!

Nyní se pokuste napsat kratičký příběh, ve kterém se vyskytují alespoň dvě z těchto tří postav. Zhruba dvě stránky by měly stačit.

Jestliže vás nic nenapadá, začněte úvahou, proč se zrovna tyto dvě (až tři) osoby setkaly ve stejné frontě v supermarketu…


Uvedené cvičení tvůrčího psaní by vás mělo ujistit, že máte dobře fungující představivost.

Ano, možná z vás vyřešení tohoto úkolu neudělá nositele Nobelovy ceny za literaturu, ale mělo by důkladně procvičit vaši fantazii a naložit vaší múze dvě desetikilové činky.

A pokud na dnešní cvičení nemáte čas (vím, půlhodina se těžko shání), tak si ho vyzkoušejte přímo ve vašem oblíbeném supermarketu a zkuste si v hlavě dotvořit životy lidí, kteří stojí ve stejné frontě jako vy. Jednoduše je posuzujte podle toho, co právě vyskládali na pokladní pás.

Hodně štěstí!

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *