Povídkář

YouTube video

Povídkář je jedinečný online nástroj zdarma, který dokáže podnítit inspiraci, přilákat všechny múzy světa a pomoci vám vybudovat skutečně zajímavé příběhy.

„Chcete si zkusit napsat povídku, ale nevíte jak na to? Pak je pro vás jako stvořený online pomocník Povídkář, který vám pomůže najít tu pravou hlavní postavu, zápletku, místo děje, nebo třeba i úvodní větu!“ – Nikola Kieslerová, Zapnimozek.cz

Povídkáře jsem si prvně vytvořil pro svoji vlastní potřebu, ale jsem si 100% jistý, že dokáže být užitečným nástrojem pro spoustu dalších lidí.

Jeho použití je velmi jednoduché – kdykoliv potřebujete popostrčit, stačí si na něj kliknout a on už vás nakopne.

Povídkář náhodně generuje 4 základní části každého příběhu – hlavní postavu, umístění děje, téma a úvodní větu.

K úplnému odblokování Povídkáře sdílejte krátké doporučení na jedné z níže uvedených sociálních sítí (pak se šedé místo promění až do smazání vašich cookies na mašinu vyrábějící netradiční příběhy).

Nechat se inspirovat nikdy nebylo tak jednoduché!


POVÍDKÁŘ

Povídkář

Postupně prolistujte odkazy vlevo – Postava, Místo, Téma a První věta. Dostanete tak svoji unikátní kombinaci pro vytvoření zajímavého příběhu. Po obnovení okna tohoto prohlížeče se kombinacezmění.

Děkuji vám, že používáte mého Povídkáře!

Důležitá poznámka: Přihlášení uživatelé mohou losovat nové položky obnovením okna webového prohlížeče. Jinak se vše automaticky aktualizuje jednou za 4 hodiny.

Co kdyby vaše nová postava byla:

Agresivní zahradník

Co kdyby se příběh odehrával na tomto místě:

Zakletý les

Co kdyby vaše vyprávění pojednávalo o:

Lidé, co bydlí ve skleněných domech, nesmí házet kamením.

Co kdyby váš text začínal větou:

Přišel jsem na řadu.


POZOR! Můj další online inspirativní nástroj pro spisovatele se jmenuje Příběhovač!

Doplňková cvičení Povídkáře najdete na konci této stránky.


Jak Povídkáře používat

Povídkář vám doplní chybějící článek vašeho příběhu (zajímavá postava, umístění děje, téma nebo první větu), případně automaticky vygeneruje celou počáteční situaci. Ve více než 80 % jsou vzniklé zápletky neuvěřitelně podnětné a dají se uchopit mnoha směry – z příkladu č. 2 níže může být humorná historka, vážná filozofická povídka nebo i horor.

Jestliže přeci jenom chcete mít náhodu alespoň trochu pod kontrolou, dovolte si (maximálně) 3x obnovit stránku s Povídkářem.

Obnovením jakékoliv Povídkářovy stránky prohlížeče dostanete zcela novou, unikátní kombinaci. Buďte na sebe tvrdí – pokuste se dodržet pravidlo 3x a dost!

Určitě to půjde, protože databáze Povídkáře obsahuje pouze maximálně stimulující položky! ;)

Dobře míněné upozornění: V žádném případě nedoporučuji Povídkáře neustále proklikávat. To totiž znamená, že již máte nějakou představu o příběhu a jenom si ji tady chcete potvrdit. Buďto ho chcete použít jako inspirační nástroj, nebo se zbytečně nezdržujte a raději pište. ;) 


Příklady příběhů vygenerovaných Povídkářem

  1. Postava: Detektiv, který omdlévá, když vidí krev. Místo: Zatuchlá ubytovna. Téma: Ryby a hosté smrdí po třech dnech. První věta: „Nejsme tu sami!“
  2. Postava: Rozčílený čajovník. Místo: Zamčená soudní síň. Téma: Nerozhodnost brzdí svět. První věta: „Pro tohle neexistuje žádná omluva.“
  3. Postava: Nepříčetný hudebník. Místo: Čekárna. Téma: Lepší zemřít, než žít se špatnou reputací. První věta: „Byl to nejdelší den toho roku.“
  4. Postava: Šílený pletař. Místo: Koupelna. Téma: Štěstí přeje statečným. První věta: „Jmenuji se Sam.“
  5. Postava: Alergický režisér. Místo: Kabinka. Téma: Vzpomínky jsou někdy živější než přítomnost. První věta: „Lákání dálek vonělo víc než přání otce.“

A co dál?

Jakmile máte základní zápletku hotovou, zkoumejte ji ze všech možných stran. Chvilku o ní přemýšlejte, a pak ihned začněte psát. Pusťte všechny nápady na klávesnici vašeho počítače!

Pár otázek, které vám pomohou příběh dotvořit:

  • Jak se postava ocitla na daném místě?
  • Proč tam asi šla?
  • Koho by tam měla potkat, aby se naplnilo téma příběhu?
  • V jakém duchu se ponese celé vyprávění (humor, vážno, tajemno apod.)?
  • Jak se má postava jmenuje, kde bydlí a co je její prací?
  • Čím je hlavní postava zajímavá (koktá, ztratila paměť, mluví pozpátku atd.)?
  • Tuším, kde můj příběh skončí?
  • Co všechno se událo před první větou?
  • Co má postava za problém?
  • Co chci svým příběhem říct (s odkazem na vygenerované téma)?
  • Jak dále rozvedu první větu, aby byl první odstavec mého příběhu opravdu čtivý a poutavý?
  • Co všechno z mého života mohu do tohoto příběhu zakomponovat?
  • Už znám celou zápletku svého nového příběhu? ;)

Poznámka: Je-li vám toto všechno málo, doporučuji důkladnou četbu článku Rozvaha nad příběhem – základní seznam pro zaručený úspěch*, případně stáhnutí Příručky dobrého psaní nebo prolistování zdejšího archivu rubriky Tvůrčí psaní. Další zajímavý text, který by neměl uniknout vaší pozornosti, se jmenuje O myšlení “uvnitř krabice”


Pár důležitých poznámek na konec

Povídkáře můžete volně používat ke své vlastní potřebě. Všechny vygenerované příběhy nejsou zatíženy autorským právem, takže mohou být zcela a jenom vaše.

Databáze Povídkáře se neustále rozrůstá (nyní obsahuje několik stovek milionů unikátních kombinací).

Jste-li s tímto nástrojem spokojeni, napište mi, prosím!

Máte nápad na jedinečnou postavu? Navštívili jste zajímavé místo? Chybí vám v Povídkáři nějaké téma? Napsali jste skutečně poutavou první větu a nakonec příběh nedokončili? Šup sem s ní (vlastně se vším)! Pomůžete tak i ostatním… Díky za všechny!

Dále bych vás rád poprosil o propagaci tohoto neziskového projektu. Můžete-li, odkazujte na tuto stránku, případně šiřte její dobré jméno mezi svými přáteli. Ještě jednou moc děkuji!

A hlavně – uložte si Povídkáře do svých online záložek, abyste se brzy zase vrátili! ;)

Jakékoliv dotazy, nápady či připomínky vkládejte nyní do tohoto volného fóra. Děkuji!


Povídkář

Doplňková cvičení

Když se potkají...

Co se stane, když se potká

Zvědavá sousedka

a

Umírající vědec

na místě

Nafukovací raketa.

Poznámka: Pro novou situaci obnovte, prosím, okno vašeho internetového prohlížeče (platí jen pro přihlášené uživatele).

***

Jedním ze základních cvičení rozvíjení fantazie a vyprávěčských schopností je „Co se stane, když se potkají…“.

V podstatě jde o domyšlení zápletky minipříběhu, který je založen na náhodné figuře A, která potká figuru B na nějakém zajímavém místě. Databáze Povídkáře nám toto umožňuje, a tak si to zkuste sami. „Co se stane, když se potkají…“ se dá hrát i s přáteli na nějaké uvolněnější párty a je to vcelku velká zábava.

Použití je jednoduché – přečtěte si vygenerovaný text a ihned začněte tvořit příběh, který vzniká napětím mezi těmito třemi body (případně si lze stanovit i krátký časový limit, který kupodivu vaše tvůrčí schopnosti ještě více nabudí). Toť vše! ;)

Tip! Odkaz na článek Jak napsat dobrou povídku.

Dramatický dialog

Rozveďte dramatický dialog postavy A:

Sympatický mladý muž, která řekne:

Byl to skvělý den pro toho doktora, protože dnes žádný z jeho pacientů nezemřel.

postavě B: Ženich v depresi.

Poznámka: Nevažte se na pohlaví vygenerovaných postav a úvodní repliky. Vše si přizpůsobte k obrazu svému. Dále prosím omezte použití scénických poznámek.

***

Další krátké cvičeníčko je zaměřené na dramatický dialog. Přečtěte si vygenerovaný text a ihned začněte psát. Máte k dispozici dvě postavy – A, která řekne úvodní repliku postavě B. Odpíchněte se od toho a rozveďte krátký scenický dialog na první téma, které vás napadne. Stačí popsat půl až dvě strany, ne více. Jenom si se základní situací pohrajte, dejte postavám specifický druh mluvy, názory, zkušenosti, tužby, zkrátka život. Vymyslete nějaké napětí, díky kterému se daly do řeči a ukončete jejich dialog zajímavou pointou. Je to zábava, která dokáže (hodně) zlepšit vaše psací schopnosti!

Tip! Odkaz na článek Jak napsat dobrý dialog.

Doporučení: Pokuste se co nejvíce omezit scénické poznámky (např. odešel, zamračil se, křičí). Nejlépe je vůbec nepoužívejte a rovnou pište A: „replika“ a B: „replika“. Nic víc, nic míň. ;)

Proč to dělá?

Proč postava:

Chytrý psychiatr

dělá tuto činnost:

Hraje kuželky na dně prázdného bazénu?

Poznámka: Obnovením stránky získáte novou kombinaci.

***

Přečtěte si náhodně vygenerovanou kombinaci postavy a lehce netradiční činnosti a najděte odpověď na následující otázku: Proč to dělá?

Zkuste se dopátrat nějakého zajímavého zjištění, pokuste se v takto nastavené situaci najít co nejvíce informací. Co ji k tomu vede? Má to spojitost s jejím mládím? Jak často tuto činnost provozuje (dělá, vykonává)? Dělá ji vědomě? Dal by se z jejího života napsat nějaký zajímavý příběh? Dokážete si tuto postavu živě představit?

Pokud ano, začněte psát a nechte svoji fantazii volně plynout…

Tip! Další cvičení hledejte přímo na mém blogu, například Proč ukradl právě tohle?!

Poznámka: Toto cvičení vzniklo na základě jednoho inspirativního textu od amerického spisovatele Perryho Glassera. Obnovením tohoto okna prohlížeče se náhodná kombinace změní (platí jen pro přihlášené uživatele).

Hádka

Postava A:

Hravý boháč se hádá s postavou B:

Nastydlý trumpetista,

protože Venčení nutrie.

Poznámka: Nevažte se na pohlaví vygenerovaných postav. Obnovením této stránky dostanete novou kombinaci.

***

Čtvrté krátké cvičení je zaměřené opět na dialog. Přečtěte si vygenerovaný text a ihned začněte psát. Máte k dispozici dvě postavy – A, B – a důvod jejich hádky. Odpíchněte se od toho a rozveďte krátký dialog, díky kterému může vzniknout třeba i celá povídka. Stačí popsat půl až dvě strany, ne více. Pohrajte si se základní situací, dejte postavám specifický druh mluvy, názory, zkušenosti, tužby, zkrátka život. Vymyslete nějaké napětí, díky kterému se daly do řeči a ukončete jejich dialog zajímavou pointou. Je to zábava, která dokáže (hodně) zlepšit vaše psací schopnosti!

Tip! Odkaz na článek Jak napsat dobrý dialog.

Doporučení: Pamatujte si, že dialog je válka. Někdo má navrch, někdo je silnější. Někdo potřebuje deset vět, aby vyjádřil jednu myšlenku a někomu jinému k vyjádření té samé myšlenky stačí věta jedna. Navíc si třeba obě postavy mohou myslet (být přesvědčené), že mají 100% pravdu a neustoupit – pak to bude mít ty správné „grády“. ;)

Povídkář – detektivní případ (doplňkové cvičení)

Detektivní příběh začíná větou:

A zde se podle nalezeného dopisu setkali a začali něco, o čem ani netušili, že se jednou dozví celý svět.

Hlavní případ souvisí s:

Hraje patanque.

Vrahem (zločincem) je:

Slepá prostitutka.

Poznámka: Obnovením této stránky dostanete novou kombinaci.

***

Páté doplňkové cvičení Povídkáře by mělo rozvíjet vaše racionálního uvažování a zároveň by vás mělo donutit vytvořit uvěřitelný a smysluplný příběh z náhodné kombinace úvodní věty, pachatele (nemusí to být vždycky vrah, že?) a netradiční činnosti, která má souviset s hlavním případem.

Tip! Odkaz na článek Jak napsat román.

Doporučení: Tohle cvičení ani nemusíte psát. Bohatě postačí si vše v hlavě rozumně uspořádat a přijít s nějakou zajímavou (a skutečně uvěřitelnou, což je pro detektivku hodně důležité) koncepcí příběhu/případu/zločinu.

Pokud chcete rychle stvořit zajímavý příběh, přečtěte si tento návod a použijte k tomu následující tři náhodně vylosované postavy:

Nesoustředěný cyklista

Kočka.

Pokusná myš.

Poznámka: Obnovením této stránky dostanete novou kombinaci (platí jen pro přihlášené uživatele).

Povídkář – ústní vyprávění

Vyprávějte příběh, do kterého postupně zapojte všechna tato tři vylosovaná slova. Jestliže si vyprávění chcete zpestřit, přilosujte si ještě postavu, místo, téma a první větu z hlavního Povídkáře.

OHEŇ

FILM

ČARODĚJNICE

Poznámka: Obnovením této stránky dostanete novou kombinaci (platí jen pro přihlášené uživatele).

Inspirativní newslettery

Žádný spam, jen skvělé tipy a triky, které povzbudí vaši múzu…

Počkejte! 👋🏻

Než odejdete, zkuste odebírat zdejší inspirativní newslettery (podobně jako 9000 dalších kreativních lidí). Nebojte se, můžete se případně kdykoliv odhlásit.