Sloh nemusí být nutným (a nudným) doplňkem osnov literatury a českého jazyka. Sloh nabízí obrovský potenciál pro rozvoj velkého množství dovedností, které budou moci žáci uplatnit v mnoha oblastech každodenního života. Podívejte se na tvůrčí psaní pro učitele a načerpejte inspiraci pro své hodiny slohu…
Příběhy nejsou jen výsadou literatury!
V hodinách slohu se často rozebírá vyprávění příběhů. To je přímo skvělá příležitost ukázat žákům, že člověk je tvor ze své podstaty příběhový, tudíž se obklopuje příběhy v mnoha oblastech a sférách běžného života (např. reklama pracuje s příběhem, sport je také vyprávění příběhů nebo politika, fake news a konspirační teorie se k literárním příběhům až nebezpečně blízko přibližují).
Základní vhled do této problematiky vám přinese následující video tvůrčího psaní pro učitele (je to taková má ukázková hodina slohu z projektu NoD Academy):
TIP! K této hodině slohu si můžete stáhnout metodické a pracovní listy, které vytvořil Národní pedagogický institut.
Aktivity do hodin slohu
Tvůrčí psaní učím již více než 10 let. Proto jsem si sestavil databázi osvědčených cvičení tvůrčího psaní – její veřejnou část najdete zde.
Jestliže hledáte ještě více cvičení, podívejte se na následující odkazy:
Rozvoj slovní zásoby
V hodinách slohu se pracuje s českým jazykem, čili je žádoucí rozvíjet slovní zásobu vašich studentů. K tomu vám poslouží zábavná zadání dvouminutových her (např. vyjmenovat co nejvíce jednoslabičných zvířat, kterých máme v češtině – trochu překvapivě – přes 60).
Můj e-mailový kurz zdarma Rozšiřovač slovní zásoby vám nabídne hned 21 takových cvičení + i jejich vyhodnocení (na konci se dozvíte průměrné výsledky od jeho uživatelů z celé ČR). To vám pomůže určit, jakou doopravdy mají vaši žáci slovní zásobu.
Také můžete vyzkoušet tento Intenzivní test slovní zásoby (ten je ovšem časově velmi náročný, neboť trvá 3 hodiny).

Nepodceňujte čtení!
Ukazuje se mi, že mnoho dospělých kurzistů nedokáže rozebrat třeba jen krátkou povídku tak, aby se vyvarovali dojmologii typu líbí/nelíbí.
Abyste mohli ukázat svým žákům pohled spisovatele na čtení literárních děl, podívejte se na sérii článků nazvanou Jak číst jinak. Hodiny slohu mohou být zároveň i hodiny kvalitního čtení!
Pomůcky do hodin slohu
Tyto webové stránky nabízejí ohromné množství zdrojů, které můžete volně využívat v hodinách slohu.
Například náhodné generátory již teď používá mnoho učitelů ve své výuce. Jsou to například:
- Povídkář (generuje postavu, téma, místo a první větu)
- Příběhovač (vytvoří osnovu příběhu)
- Charakterovník (vymyslí propracovanou literární postavu lusknutím prstů)
- Jak dobře znáte svého hrdinu?
Také se prosím podívejte do sekce Ke stažení, kde najdete pár materiálů k vytištení (samozřejmě zdarma).
Publikace tvůrčího psaní pro učitele
Nabídnu vám tři základní knihy, které jsou velmi dobře uplatnitelné v hodinách slohu:
- Příběhostroj (slouží k rozvoji čtenářské gramotnosti a vypravěčských dovedností – vhodné zejména pro I. stupeň ZŠ); tato kniha zíkala mnoho ocenění a byla přeložena hned do několika jazyků
- Restart kreativity a Kreativní zápisník (obě knihy obsahují několik stovek cvičení zaměřených na rozvoj kreativního myšlení – vhodné jsou pro II. stupeň ZŠ a střední školy)
Hodiny slohu hravě
Z vlastní praxe vím, jak zábavné může být rozvíjení tvůrčích schopností dětí i dospělých kurzistů.
Hledáte-li ještě více inspirace do hodin slohu, podívejte se třeba na videokurz Základy tvůrčího psaní. Prvních 10 lekcí je zdarma a ukáží vám nejen nová cvičení, ale i odlehčený způsob výuky tvůrčího psaní (videa jsou krátká a animovaná, takže je můžete rovnou sdílet se svými studenty).
V sekci Pomůcky a nástroje v hlavním navigačním menu nahoře najdete ještě více materiálů tvůrčího psaní pro učitele. Pomohou vám přicházet s novými aktivitami, které jistě ozvláštní vaši výuku.
TIP! Jestliže se potřebujete zorientovat v oblasti tvůrčího psaní, tak tady je průvodce pro začátečníky.

Přeji vám, aby vás učení slohu bavilo a aby si vaši žáci odnesli poznání fungování vlastní kreativity (to je něco, co se jim bude hodit opravdu v průběhu celého jejich života) + aby se naučili zdárně vyprávět příběhy (to je zase dobré třeba i z toho důvodu, aby byli odolnější vůči marketingovým manipulacím nebo k rozeznání nebezpečných fake news).
Poznámky na konec: Pokud máte jakoukoliv otázku, nebojte se mi napsat. A ještě se prosím mrkněte na následující odborný webinář pro pedagogy nebo tento podcast.