Mnozí lidé spojují s kreativitou pravou polovinu mozku, neboli hemisféru. Samozřejmě, že má na kreativitu větší vliv, protože se tam ukrývá centrum fantazie, obrazotvornosti, prostorového vnímání či víry. Kdežto levá hemisféra je čistě logická, faktická a na reálných detailech založená. Ale ani tu nesmíme opomenout, protože vidět logické souvislosti ve zdánlivě nelogických věcech je jeden z hlavních znaků tvořivosti! Ovšem o tomto dělení jsem se již více rozepsal ve článku Kde je centrum naší kreativity.

Jakou hemisférou myslíte vy?

Nyní vám nabízím jednoduchou možnost, jak určit, kterou hemisférou asi myslíte; respektive, která hemisféra je u vás dominantnější.

Podívejte se na následující obrázek tanečnice a pokuste se určit v jakém směru se otáčí – po směru hodinových ručiček, nebo proti směru (pozn.: jestliže se vám tanečnice netočí, klikněte na obrázek)?

Jakým směrem se točí tanečnice?

Možná to není zas až tak jednoduché, ale tentokrát v tom není žádný háček. Pokud máte svůj tip, můžete číst dále.

Je to neuvěřitelné, ale mnoho lidí vidí, že tanečnice se otáčí proti směru hodinových ručiček, což znamená, že myslí spíše levou hemisférou. Ale pravdou je, že se otáčí ve směru hodinových ručiček. Jestliže byl váš odhad správný, uplatnili jste v tomto případě více pravou, kreativnější, hemisféru.

Váš názor

  • A jak jste na tom vy?
  • Jakým směrem se točí vaše myšlení?
  • Má tohle dělení na hemisféry vůbec nějaký smysl?

72 komentářů

  1. jababa 8. 1. 2009 at 16:46

    Tak jsem se fakt snažil koukat jinak, ale točí se jen podle hodin, teda ne těch digitálních….

  2. klaa 8. 1. 2009 at 21:54

    Hned od první chvíle jsem tanečnici vnímala jako točící se po směru hodinových ručiček. Ať jsem se snažila sebevíc, na druhou stranu to nešlo. Raduji se, jak jsem kreativní :-) Večer jsem to zkusila znovu a po chvíli snahy se mi podaří ji vidět, i jak se točí proti směru. A zase mám naopak problém se přeorientovat na “posměrové” točení. Nakonec se mi to přeci jen podařilo. Hurá! Je to hodně zajímavé.

  3. René Nekuda 9. 1. 2009 at 00:50

    @klaa: Měl jsem podobný problém. Ze začátku jsem viděl tanečnici, jak se točí správným směrem a nechápal jsem, jak to ostatní mohou vidět jinak.

    Pak jsem si ji ale otestoval na pár známých a rodině a bylo mi hned jasné, že to není zas až tak jednoznačné – kórt, když jsem se nemohl přeorientovat zpět a točila se mi pouze proti směru hodinových ručiček (čili nesprávně).

    Nyní už je rozeznávám jenom podle toho, na jaké noze se točí – levá pro směr podle hodinových ručiček a pravá je proti směru.

    Jsem rád, že shledáváte tento článek zajímavým – díky moc! ;)

    1. Jana Šándorová 8. 10. 2016 at 10:40

      já ji vidím oběma směry a při určitém úhlu pohledu mi komíhá na místě:-) zcela záměrně. zabývám se systémy procesů …jejich původu a změny

  4. jababa 9. 1. 2009 at 10:01

    jo tak už jsem to viděl na obě strany stačilo mi otočit se hlavou dolů…. :o)))

  5. Nik-ségra 10. 1. 2009 at 19:16

    brácha si skoro všechny věci na nás zkouší..jsem za to ráda,je to zajímavé a něco i poučné,ráda se dozvídám něco nového či zajímavého..tohle ještě něco říká o nás samých..jsem ráda,že se tímto přibližuju svému bráškovi,na kterého jsem moc pyšná…viděla jsem to taky správně..=o)

  6. René Nekuda 11. 1. 2009 at 07:52

    @Nik-ségra: Ó, díky, ségra!

    Nó, když jsem doma v Hlinsku (bohužel zhruba jednou do měsíce), tak testuju o sto šest. ;)

  7. Ondřej Růžička 27. 1. 2009 at 12:15

    Už jsem to párkrát zkoušel, znám to. Točí se mi podle směru hodinových ručiček, ale když čtu a jen tak mrknu na tanečnici, točí se mi proti směru. Zdá se to jasné – když ji déle pozoruji, vnímám její křivky, její postavu, celkovou estetiku, prostor. Když čtu, soustředím se na “fakta”. Takže se to mění – buď se “kochám” nebo “přemýšlím”. :-D

  8. Ondřej Růžička 28. 1. 2009 at 17:45

    @René Nekuda: Určitě není zač. Zajímavé stránky, věřím, že se to tu bude postupně rozrůstat.

    Trochu mi vadí, že když kliknu na nějaký článek, musím scrollovat. Ale už si zvykám. :-)

  9. René Nekuda 28. 1. 2009 at 18:02

    @Ondřej Růžička: Děkuji za pochvalu; jsem moc rád. :)

    Ke scrollování – je tomu tak, ale vzhledem k celému rozvržení je to nezbytné. Možná to působí trochu nepřirozeně, třeba to i někoho odradí, ale já jsem s tímto designem spokojen. A myslím, že pravidelným návštěvníkům už to nepřijde zvláštní. ;)

    Jinak Kreativita.net funguje čtvrtým měsícem a k dnešnímu dni je tu přesně 111 příspěvků a stránek. V současnosti publikuji tempem jeden článek za 3 dny (v průměru). Až bude v létě klidněji, chtěl bych se zase pustit více do psaní a vylepšování těchto stránek. Rozhodně doporučuji mrknout do sekce “Odběr novinek” a “Dlouhodobá soutěž Kreativity.net“! ;)

  10. eR 13. 4. 2009 at 18:40

    mne sa to točí na obe strany raz v smere, raz proti smeru :D zaujímavé

  11. werterber 5. 7. 2009 at 17:46

    Zajmavé, asi budu další Leonardo Da Vinci, další Shakespeare, protože se mi motá po směru. Dříve se mi motala oběma směry, jak se mi zachtělo a teď to prostě jde jen jedním směrem. Nevím, jestli mám plakat nebo se radovat. Dřív jsem si myslel, že když se mi motá oběma směry, tak mám iq přes 160, protože to někdo tvrdil a teď jsem zase kreativec. Jsem zvědavý až příště se mi bude dáma motat, zda budu zase kreativec nebo vožralej.
    PS: nevím jak se sem vkládá smajlík, ale určitě kdybych to věděl, tak bych tam nějakýho smajlíka dal, aby bylo poznat, že to nemyslím všechno až tak vážně :D

  12. Eva Blazkova 23. 10. 2009 at 19:25

    at delam co delam, mne jde proti smeru hodinovych rucicek, kdyz se nani snazim divat jinak, abych videla jak se toci po smeru hodinovych rucicek, je me spatne. Ta holka se proste toci proti smeru! co to znamena?

    1. René Nekuda 23. 10. 2009 at 19:56

      Milá Evo, vůbec nic se neděje. Můžeš se uklidnit. :)

      Podle kritérií tohoto testu jsi spíše člověk myslící levou (rozumovou) hemisférou. Je to jeden pokus, který prakticky vůbec nic neznamená, a i kdyby jsi měla dominantní levou hemisféru, tak je to v pořádku. ;)

      Více o rozdělení hemisfér a jejich funkcí se dozvíš zde: Kde je centrum naší kreativity.

  13. Šárka 6. 1. 2010 at 02:03

    Je to zvláštní, ale když jsem se na ni podívalal poprvé tak se točila po směru pak se mi ale začal měnit. Chíli se točita tak a potom tak. Potom jsem si dokonce ten směr určovala sama točila se tak jak jsem chtěla já. Znamená to že používám obě hemisféry a nebo to mám v hlavě pomotané?

  14. René Nekuda 6. 1. 2010 at 16:23

    Milá Šárko, obě hemisféry používá každý. To, že jsi iluzi prohlédla, svděčí o tvé vnímavosti, což je super. Gratuluju! ;)

  15. dvd 15. 2. 2010 at 16:01

    Komentář autora není zcela přesný – žádný směr nění ten správný a pravdivý. Animace je prostě udělaná tak, aby směr otáčení nebyl jednoznačný a šel vnímat dvěma způsoby. To, jak to vnímáte, možná ovlivňuje dominance jedné či druhé hemisféry, ale opravdu nejde říct, že “pravdou je, že se otáčí ve směru hodinových ručiček”. Oba směry jsou pravdivé :)

    1. René Nekuda 16. 2. 2010 at 08:56

      @dvd: Až na poslední větu s komentářem souhlasím – skutečně “pravdou je, že se otáčí ve směru hodinovýh ručiček”. Animace totiž existují dvě a každá se otáčí jiným směrem. Já jsem zveřejnil jenom jednu, protože kdyby byly u sebe, bylo by vše téměř jednoznačné … ;)

    2. Lucretat 29. 9. 2010 at 22:38

      Zdravím Vás, pane Nekudo. Váš web se mi velmi líbí, našel jsem zde mnoho užitečných a celkem hezky podaných informací. Ale k věci.
      Ohledně animace tanečnice – není pravdou, že existují dvě různé animace. Tanečnice se skutečně může točit oběma směry, stačí se pouze soustředit. Mám to odzkoušeno s mnoha přáteli, se kterými jsme se při zkoumání tohoto (dnes už téměř fenoménu) hodně pobavili. A fungovalo to i teď, kdy stačilo doslova jedno mrknutí očí, aby se tanečnice pohybovala po směru hodinových ručiček (původně jsem jí viděl proti směru). To jen taková poznámka k této zajímavosti.

      Děkuji za tvorbu tohoto webu, rád se sem budu vracet.

      Zdraví Lucretat.

    3. René Nekuda 30. 9. 2010 at 09:34

      Moc Vám děkuji za vyčerpávající komentář a pochvalu, které si nesmírně vážím!

      Nicméně dvě různé animace této tanečnice skutečně existují – jsou k nalezení třeba zde: http://www.randominc.net/spinninglady/

    4. Lucretat 3. 10. 2010 at 10:27

      Autor stránky na kterou odkazujete právě v textu po animacemi píše, že se jedná o jednu a tu samou animaci. Přidal k ní však šedé linky u nohou, aby se narušilo ambivalentní vnímání a člověk pak viděl tanečnici točící se pouze jedním směrem… Toto tedy není originální animace, autor tu originální rozdělil na dvě s úmyslem vysvětlit tento jev.

  16. CuzZ 18. 9. 2010 at 15:47

    yeah , po ctvrt hodine sem konecne prisel na to jak vydet tanecnici v protismeru hodinovich rucicek , toto je opravdu zajimave :)

  17. Petr 10. 10. 2010 at 13:10

    a me se toci na obe strany :D :D staci se soustredit :D co to znamena? :D

  18. Pavel Kocman 31. 10. 2010 at 20:27

    Zvláštní já to spíš vidim po směru, ale i proti směru, nedělá mi problém vidět to jinak jak chci. Ale spíš mě to táhne na pravou.

  19. Harpener 28. 11. 2010 at 17:26

    Já ji nechal se točit do půlkruhu na obě strany, prsama ode mě :(, stačí se dívat na nohy :)

  20. KosTiTras 31. 12. 2010 at 12:42

    tak todle je fakt úžasný. kydž si v duchu řeknu, že se točí na levé noze, tak se mi fakt překlopí na druhou stranu :-)

  21. DJ JezeK 31. 12. 2010 at 13:30

    boze lidi vy ste ale chytrý (ironie) toto je proste jen animace ve ktere se ta figura chvili otaci do prava a chvili do leva a takle furt, nic víc v tom nehledejte proboha

    1. Marie-La 11. 7. 2012 at 09:21

      To jsem si taky myslela, ale tak to není, když se díváš dlouho na nohy a stíny, můžeš si to měnit jak chceš.

  22. Dragita 28. 1. 2011 at 17:00

    tak jsem to viděla proti směru, ale jakmil jsem si přečetla, že po směru, tak už to vidím jen po směru :-D

  23. Petra 11. 2. 2011 at 10:03

    Tohle znám, nyní se mi baletka točí po směru hodinových ručiček. Jednou jsem se snažila o to měnit směr točení, tedy mého vnímání a dařilo se mi to, točila se po chvíli na tu stranu kam jsem chtěla. ;o)

  24. Viktorie 17. 2. 2011 at 18:02

    No, tak dobře mi to nejde:-), točí se po směru hodinových ručiček a dá mi to hodně práce ji otočit.

  25. 13. 3. 2011 at 18:08

    Já to nechápu jak je to možný. Nejprve se mi zdálo nemožná jak ji někdo může vidět, aby se otáčela v protisměru(tedy špatně) pak jsem se na to pořádně soustředila a hle! Otáčela se na druhou stranu. Zkoušela jsem si to několikrát a aby se točila v proti směru, musím se na to docela soustředit a brzy se mi točí zase po směru :D Je to zajímavý a nechápu jak to může být možný.

  26. April 14. 3. 2011 at 10:13

    Ona strieda nohy. :) Na pravej nohe ide proti smeru a na ľavej v smere. Aspoň ja to tak vidím ;)

  27. Petr 22. 9. 2011 at 12:13

    Dobrý den, souhlasím s předchozími příspěvky, jen bych ještě rád upřesnil hlavní fakt, o který v této animaci jde. Jde o to, že směr, kterým se “tanečnice” otáčí, určuje právě ta dominantnější hemisféra pozorovatele. Lze si tedy tímto způsobem zjistit jaká vaše hemisféra je dominantnější… Pokud se vám “tanečnice” otáčí v obou směrech, případně, že si můžete směr otáčení sami vybrat, znamená to, že vaše hemisféry jsou vyrovnané a žádná z nich není ta dominantnější, případně je umíte ovládat.

    Zdraví Petr

    1. René Nekuda 26. 6. 2012 at 16:57

      Ano, děkuji za potvrzení!

  28. martina 2. 10. 2011 at 12:17

    je to vážně super.. koukala jsem na tanečnici a točila se do prava.. ale pak sem si řekla že to chci zkusit aji do leva a prostě to šlo.!

  29. SMO 2. 10. 2011 at 22:52

    Mé myšlení se netočí do leva ani do prava. Mé myšlení se točí okolo otázky: Kdo je autorem tohoto již staršího animovaného GIFu? Asi bych řekl, že je to takový optický klam, který nás oblbne tak, že vidíme tanečnici točit se i do leva.

    1. René Nekuda 26. 6. 2012 at 16:58

      Omlouvám se, ale odpověď bohužel neznám… :(

  30. Pavlína 5. 10. 2011 at 12:23

    Já si nemůžu pomoct, ale mě se chvíli točí doprava a za chvíli se začne otáčet doleva. Při delším pozorování se strany prostě střídají. Takže buďto je to velice hezky udělaná animace tak, aby se to střídalo, nebo jsem blázen.

  31. Iveta 20. 11. 2011 at 22:01

    Ahoj

    Opticke klamy, pokud vim casto funguji proto, ze si nas mozek doplnuje i to, co nevidi, patrne podle zkusenosti. Je zvlastni, jak to kazdemu funguje jinak. Mozna ma jen kazdy mozek jinou schopnost doplnovat detaily tam, kde chybi a drzet se toho. Ja mam pocit, ze vidim zaobleni tvare tanecnice, kdyz se otaci dozadu. Samozrejme tam zadne neni.Ale muj mozek vi, ze by tam melo byt videt, tak mi ho podstrkuje.:)Jinak diky!!Dnes jsem se na ni po precteni diskuse zde divala jinak a konecne jsem ji videla otacet proti smeru hod. rucicek.

  32. Iris 2. 12. 2011 at 16:46

    Zajímavé.. mě se nejdřív točila po směru hodinových ručiček a pak po větším soustředění se začala točit obráceně..

  33. monika 6. 12. 2011 at 16:42

    Zvláštní točí se mi na obě strany.

  34. katka 26. 1. 2012 at 17:18

    Mě se točila do leva,pak jsem začala číst podívám se na ni a točila se do prava.Tak to fakt nechápu.Ale nakonec se mi točí do leva.

    1. katka 26. 1. 2012 at 17:23

      A teď se točí jak chci já.Chci doleve,tak se točí do leva.Chci do prava,tak se točí do prava.To jsem tak pomatená?A jestli ne tak jaktože se tohle děje?

    2. René Nekuda 26. 6. 2012 at 17:00

      Ne, to je naprosto v pořádku – doporučuji přečíst předchozí – obsáhlou – diskuzi. ;)

  35. Martina 9. 2. 2012 at 17:40

    Podla tiena ktory tanecnica vrha sa vobec neotaca dookola , len zo strany na stranu, preto sa niektorym zda ze sa otaca dolava a inym zasa doprava …. mne sa napriklad otacala striedavo na obidve strany rovnako intenzivne …

  36. Nell 18. 8. 2012 at 07:41

    Mě se točí a obě dvě strany… Dokonce mám takový pocit že jsem směr párkrát změnila i silou vůle.

  37. Tomáš 17. 9. 2012 at 18:03

    Souhlasím s výše uvedeným Pavlem Kocmanem, dokážu to po chvilce otočit, ale převažuje pravá hemisféra tedy po směru hodinových ručiček. Přesto se odvážím říct že jsem bytost logicky založená chápající svět především po vědecké stránce spíše než bytost kreativní.

  38. Petra S. 22. 9. 2012 at 18:39

    Střídá se mi, jak chce. Většinou to jde jakž takž pravidelně, hemisféry si asi říkají, že ta druhá už měla navrch moc dlouho, tak se pak asi předhánějí. Tahle animace je povedená, přestože už starší. Když jsem ji viděla poprvé, myslela jsem si, že se to střídá pravidelně, popřípadě nepravidelně, aby na to člověk nepřišel. Vždy, když se mi podařilo ji vidět zase jinak, přemýšlela jsem, jestli to je na animace nastaveno a já si to jen pomyslela ve správnou chvíli. :D Pak jsem to nechala být. Je to prostě další úžasná věc podobná zrakovým klamům. Já si zase neumím představit, že by se mi točila jen na jednu stranu a nedokázala bych ji vidět i opačně. :D Holt už aspoň vím, proč studuji a baví mě grafika, když mi přitom jde matika a podobné předměty. :)

  39. Jan Vitula 5. 1. 2013 at 05:33

    Tu tanečnici jsem prokoukl po chvilce, ale něco mi to připomnělo, co by možná mohlo být podobné.
    Není to dlouho, co jsem byl na návštěvě u syna. Měli palubní desku autíčka s rádiem. Ale škrčelo. Ukázali mi, že to lze odstranit dotykem ruky. Snad pravé, nepamatuji se přesně, ale u obou to fungovalo stejně. Jenže já to měl obráceně a docela jsem si na tom zakládal, že jsem jiný…
    Teprve se tu rozkoukávám, tuším, že se něčemu přiučím, právě tomu, co jsem tak dlouho hledal, abych postoupil výše. Přišlo to přesně v okamžiku, kdy se plácám na místě a jsem bezradný, jako by poselství odněkud shora.
    P. S. Hračka je vnuka…

  40. Wilys 1. 2. 2013 at 19:26

    Nemůžu si pomoct, ale já jí vidim vždycky jen jak se otáčí ve směru hodinových ručiček..

  41. Zedius 5. 2. 2013 at 17:13

    Když se kouknu na její chodidlo, točí se doprava. Když se kouknu na stín její nohy, točí se doleva.

  42. Gran 7. 4. 2013 at 04:16

    ” Ale pravdou je, že se otáčí ve směru hodinových ručiček.”
    To snad ne? Vždyť je to gif ze 34 obrázků, které jsou totožné, jen zrcadlové.

    Pokud nevěříte a máte problém si trošku pohrát s hemisférami, tak se nedívejte na její prsa, vy prasáci, ale na mezeru mezi chodidlem a stínem…

  43. Petra 9. 5. 2013 at 10:54

    Tak mně se točila hned po směru hodinových ručiček a když jsem si pomyslela, jé mně se točí obráceně než ostatním, kouknu na ní a ona se točila proti směru hodinových ručiček. :o)

  44. Lucie 5. 7. 2013 at 12:51

    Mně se otáčí proti směru hodinových ručiček, koukala jsem se na ni dost dlouho a pořád se mi otáčí jen tímto směrem.

  45. Alquirt 1. 8. 2013 at 19:14

    Mě se zdá, že se točí po směru hodinových ručiček. Takže jsem tedy kreativní tip. To odpovídá – programuji + dělám vektorovou grafiku.

    Avšak u SCIA jsem měl analytickou a logickou část s percentilem přes 80. Takže těžko říct..

  46. Martin 27. 10. 2013 at 10:53

    Chvíli ve směru hodinových ručiček chvíli v protisměru. Nevim co to znamená ale chvíli se mi točí tak a potom opačně.

  47. Nika 27. 1. 2014 at 02:02

    Mně se otáčí jen a pouze po směru, nedokáži ji otočit ani za nic. :(

  48. deniska 8. 2. 2014 at 19:18

    mě se podařilo tanečnici chvílema rozhýbávat nohou na pbě strany, tak aby se neotočila celá-to je fakt úžasný

  49. Václav z Plzně 15. 2. 2014 at 12:13

    Od první chvíle se točila ve směru hodinových ručiček. Pokoušel jsem se zúžit pohled na její chodidlo a přesvědčovat mozek, že se točí v proti směru hodinových ručiček. Chodidlo vyšlo, ale pak mi to spadlo doprava. Pak zase to chodidlo a mlhavě jsem si kryl tu postavu a trvalo to chvíli, ale skutečně se mi podařilo přesvědčit mozek, že se točí DOLEVA!!!!!!!

    Pak jsem si mohl směr VYBÍRAT SÁM :-) Skutečně, přirozeně mi naskakuje doprava, ale po soustředění a zastírání obrázku přesvědčím mozek a vidím, jak se jasně točí doleva!

    I mojí přítelkyni se to podařilo.

  50. Veronika 17. 2. 2014 at 07:48

    Mě se točí chaoticky doprava i doleva.

  51. Hedvika 20. 5. 2014 at 17:39

    Dobrý den,
    skvělé stránky, mám je moc ráda a postupně je pročítám!

    Pamatuji si, jak jsme něco podobného řešily na přednáškách neurologie na medicíně.

    Ale ohledně tanečnice – neexistuje správná strana, na kterou se točí. Jedná se o sérii obrázků, které tvoří animaci, pohybující se tam a zpět. Není zde žádný otáčivý pohyb! Jen pohyb na jednu stranu a následné vrácení (tedy animace se skutečně pohybuje do půlkruhu). Náš mozek však vyhodnotí situaci jako otáčení, různým lidem různě. Tanečnice je pouhý stín, což je důvod, proč někdo vidí otáčení doleva a druhý doprava. A někdo nevnímá pohyb jako otáčivý, zde se však většinou jedná o disbalanci očí nebo mozku.

  52. Valeria 23. 1. 2015 at 16:27

    Ať se snažim jak chci tak se točí PROTI SMĚRU, nevim proč , ale prostě mi to nejde do hlavy a to sem si vždycky myslela že jsem hodně kreativní člověk a před tím než jsem e na obrázek podívala byla jsem si jistá že používám pravou stranu

    1. Peto 30. 12. 2015 at 23:31

      Točí sa na obe strany

  53. Tomáš 13. 1. 2016 at 10:43

    Chvilku se točí na levé noze do prava a na pravé noze do leva.

  54. Lenka Votrubová 21. 5. 2016 at 16:41

    Hezký oční klam :-)

  55. Nikola Krejčová 22. 9. 2016 at 14:47

    mě se to točilo na levou stranu a potom na pravou stranu .

  56. Luce Horutová 1. 1. 2017 at 14:37

    Otáčí se po i proti směru

  57. tereza 20. 2. 2017 at 20:38

    Dobrý den tanečnice se točí po směru hodinových ručiček i proti směru hodinových ručiček .

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *