Daniela Fischerová

Tvůrčí psaní

O začátcích a koncích příběhů

Příběhy dlouhé i krátké, hloupé i chytré, klasické i super – ultra – experimentální mají dvě zákonitá místa, a to je začátek a konec. (Pro úplnost musím dodat, že i z této klece se občas nějaký autor pokusí vyskočit. Například vznikají takzvané kruhové romány na principu „pes jitrničku sežral“, či jistý Max Saportas napsal román na…

Tvůrčí psaní

Magické a proto budí vždy otázku a proč?

Toto magické a proto budí otázku a proč? Proč po králově smrti zemřela královna? To ho tolik milovala, že zemřela žalem? Nebo ji snad král nakazil smrtelnou chorobou? Nebo ji zabili intrikáni, kteří nechtěli na trůně ženu? Nebo to byla indická královna a upálili ji s královou mrtvolou ve strašném obřadu satí? Proč? Ovšem, že jedna…

Tvůrčí psaní

Co dělá příběh příběhem?

Ale je dobré vědět, že ne každé pokecáníčko je rovnou příběhem. Jakkoli nelze exaktně definovat, odkud kam sahá panství příběhu, uveďme si příklad. Někdo vám slíbí: „Budu ti vyprávět fantastický příběh.“ A začne: „Právě mi zubař vytrhl osmičku vlevo nahoře.“ My mluvčího zdvořile politujeme a naléháme: „Tak, a teď nám povídej ten příběh.“ – „Tohle…

Tvůrčí psaní

Význam pokecáníčka

Teď si vytvořím dlouhou tematickou ranvej, půjdu na svoje téma od lesa. Naši nejbližší živočišní příbuzní, velcí primáti, tráví mnoho času činností anglicky zvanou grooming. Slovníkově je to hřebelcování koní, kartáčování a ometání smítek  – a v opičím životě to znamená vzájemně si drbat kožich a čistit srst. Etologové vědí, že význam groomingu dalece přesahuje primární…

Tvůrčí psaní

Neexistuje příběh bez autora

Nedávno jsem narazila na větu, která mě okouzlila svou trefností. Je z útlé knížky dětského psychologa Jiřího Trávníčka o tom, jak děti vnímají příběhy. Věta zní: „Neexistuje příběh bez autora.“ To je mnohem hlubší, než se na první přečtení zdá. Ani kosmos, ani život, ani sama realita žádné příběhy netvoří. Příběh je dílo organizující lidské mysli….