Tabulková struktura příběhů: Začátek

Tabulková struktura příběhů: Začátek

Vůbec nejsem tabulkový typ. Na svých kurzech tvůrčího psaní používám pouze jeden graf a to je tak asi všechno. Každopádně hollywoodští scenáristé milují tabulky a grafy, tak proč se s nimi alespoň neseznámit, že? A to zejména v návaznosti na můj předchozí článek o robotickém psaní.

Malé upozornění: Tím neříkám, abyste následující strukturu sami používali. Jen vám chci ukázat jeden z pohledů na budování příběhů, který se týká rozsáhlejších textů (tzn. ne povídek).

Začátek (20 až 25 % celkového rozsahu textu)

1 % rozsahu: Háček, první scéna, která by měla vzbutit zájem.

1 až 12 % rozsahu: Nastavení atmosféry, tempa a hlavně charakterů postav (nejlépe jejich cílů). Seznámení s běžnou realitou hlavní postavy.

Cca 12 % celkového rozsahu, tzn. zhruba v polovině začátku: Konflikt, který poprvé nabourá běžnou realitu hlavní postavy.

12 až 25 % rozsahu: Stupňování napětí na základě prvního konfliktu.

Cca 25 % celkového rozsahu: Bod zlomu – událost, která většinou nenávratně změní běžnou realitu hlavní postavy (např. Harry Potter se dostane do Bradavic a již nic není tak, jak bylo dřív nebo Frodo, který se vydá na cestu a prvně opustí relativně bezpečné Dno pytle).

Struktura příběhů IPo prvním bodu zlomu (zhruba ve dvou třetinách by měl přijít ještě velký bod zlomu, ten hlavní) končí začátek a následuje prostředek (peripetie nebo stať, chcete-li).

Poznámka: Tento článek startuje minisérii o tabulkové struktuře začátků, prostředků a konců.

Novinka: Obsáhlý videokurz Základy tvůrčího psaní je celý k dispozici až do konce roku 2019 zdarma – nenechte si ho ujít!

2 komentáře

  • Vždycky, když otevřu tyhle stránky a spatřím nový článek, jsou to pro mě takové malé Vánoce :) Díky!

    (Klidně bych ocenila i častější e-maily ;))

    Odpovědět

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Click to access the login or register cheese Scroll to Top

Než odejdete…

Odebírejte inspirativní newslettery plné skvělých tipů, dárků a exkluzivního obsahu. Dostávejte víc!

Cookie-Man

Tyto stránky používají k vylepšení některých služeb soubory cookies. Jejich prohlížením s tím souhlasíte. Více informací »