Mnoho lidí přiřazuje práci s příběhy výhradně uměleckým oborům. Nikdo se nediví, že je příběh základem dobrého filmu, knihy nebo divadelního představení.

Méně lidí již vnímá sílu a význam příběhů například v sochařství, fotografii nebo ve výtvarném umění.

Ještě méně lidí si uvědomuje sílu a význam příběhů v reklamě a marketingu (včetně PR).

A téměř nikdo nevidí příběhy v běžné komunikaci, mezilidských vztazích, žurnalistice, politice a náboženství.

Příběhový myšlenkový model

Je to zvláštní, neboť příběhový myšlenkový model je nám lidem vlastní. Je to jedna z našich přirozeností a jeho význam je pro nás téměř životně důležitý (v tomto smyslu bych se nebál i přirovnání ke stejně důležitým aspektům jako je třeba přijímání potravy).

Myšlení v příběhu totiž vykazuje v mnoha oblastech známky pudovosti. Už vás někdy rozplakala kniha? Smáli jste se u povídky tak, že jste úplně zapomněli na fakt, že jedete přeplněnou tramvají? Báli jste se u hororu natolik, že se vám fyzicky svíral žaludek?

Tohle jsou běžné důkazy velké síly příběhů, kterou na nás mají. Podívejte se na tento netradiční trailer k filmu Paranormal Activity (je zvláštní hlavně v tom, že vám neukazuje film, ale reakce diváků v kině):

A teď k sobě buďme upřímní – žádný z těch lidí v kinosále nemá IQ tak nízké, aby nevěděl, že se jedná o smyšlený příběh plný umělé krve, kostrbatých dialogů a dobře vyvedených počítačových efektů.

Nicméně náš mozek si přebírá kontextově založené příběhy jako něco, co se opravdu děje. Podívejte se znovu na uvedený filmový trailer – lidé si tam chrání orgány, brečí nebo silně potlačují své pudové emoce, někteří se choulí pod ochranná křídla svého partnera.

Síla a význam příběhů v praxi

Síla a význam příběhů v praxi

Existuje mnoho vědeckých studií, které nepopiratelně dokazují, jak moc jsme zaháčkovaní v příběhovém myšlenkovém modelu.

Víme, že příběhy umí vyvolat závislost stejně silnou jako kokain (už vás nějaká kniha donutila obětovat večerní spánek, protože vás natolik pohltila, že jste chtěli vědět, jak to všechno dopadne?), víme, že dokáží přesvědčit deset miliónů lidí, aby volilo ne úplně čistého politika („Ano, bude líp!“ je příběhový slogan a zároveň i jedna z nejlepších příběhových politických studií z poslední doby), víme, že smyšlené příběhy umí změnit naši náladu a rozpoložení, víme, že příběhy mohou být důležitou složkou moderní války (viz tzv. dezinformační válka) a víme, že příběhy mohou hrát významnou roli ve vzdělávání (vzpomeňte si např. na hodiny dějepisu, kdy vám učitel odvyprávěl probíranou látku jako pohádku).

Je až neuvěřitelné, co všechno s námi příběhy dokáží udělat, jak moc nás dokáží změnit či ovlivnit… (Psst… více o tom se dozvíte například v mém online kurzu Tajemství příběhů.)

OPAKUJI: Je to normální, protože myšlení v příběhu je pro lidský druh naprosto přirozené. A nejen proto je dobré vědět, jak příběhy fungují.

* * *

Tak co, kde všude na vás příběhy útočí? Kdy jste se naposledy nechali ovlivnit příběhem?

Vaše vlastní kniha
Pojďte tvořit!
Vyzkoušejte jedinečné kurzy tvůrčího psaní, které splnily sen již tisícům lidí. Nejsou určeny jen spisovatelům…
VÁŠ PŘÍBĚH

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *