Hledisko: jeden z nejdůležitějších aspektů vyprávění

Práce s hlediskem je jeden z nejdůležitějších aspektů vyprávění. Dokáže pozměnit atmosféru příběhu, ale dokonce umí i převrátit celé jeho vyznění.

Co to je hledisko?

Hledisko je úhel pohledu, ze kterého je příběh vyprávěn.

Proč je hledisko tak důležité?

Protože je to filtr, přes který celý váš příběh vnímáme. Což mimo jiné znamená, že špatně zvolené hledisko dokáže zruinovat vše, co jste naťukali do počítače.

4 základní typy hledisek

  1. První osoba: Vypravěč je součástí příběhu a zprostředkovává své zkušenosti, myšlenky a pocity napřímo.
  2. Druhá osoba: Tento úhel pohledu není tak častý, protože pro delší vyprávění není úplně přirozený.
  3. Třetí osoba, omezené hledisko: Naopak toto je poměrně oblíbený úhel pohledu, který se soustřeďuje na jednu postavu + je potom celý příběh vyprávěn z odstupu „ona“, „on“ či „ono“.
  4. Třetí osoba, vševědoucí vypravěč: Vypravěč má nad celým příběhem nadhled, skáče z postavy na postavu, snadno se přemisťuje v prostoru i v čase.
4 základní typy hledisek

Základní chyba při práci s hlediskem

= nepromyšlenost

Výběr správného hlediska by se nikdy neměl podcenit! Při psaní (zejména v revizích) dochází k častému přepisování a škrtání, nicméně jakákoliv pozdější změna hlediska ve většině případů znamená přepsat úplně vše. A to už může hodně bolet…

Střídání hledisek

Hlediska můžete i střídat (například pohled ženy vs. pohled muže), ale ne bezdůvodně. Takže pozor: Nahodilé přeskakování z jednoho hlediska do druhého nepřináší nic dobrého!

Výběr správného úhlu pohledu

Obecně řečeno neexistuje dobré či špatné hledisko – vždycky totiž záleží na konkrétním nastavení celého vašeho příběhu.

Pro některé příběhy je vhodnější být přímo součástí děje, pro jiné by to bylo na škodu.

Pokud máte pouze jednu hlavní postavu, může být pro vás první osoba výhodná. Naopak: Jestliže je ve vašem příběhu více stejně důležitých postav, pravděpodobně budete muset hlediska střídat, nebo sáhnout po vševědoucím vypravěči.

Závěrečná ponaučení: Jakmile si vyberete jedno hledisko, jste uvězněni v jeho limitech (například při vyprávění z první osoby se těžko zprostředkovávají autentické myšlenky dalších postav).

Vzdálenost od příběhu

Jako další pomůcku můžete využít následující jednoduchý graf, který ukazuje vzdálenost od příběhu. První osoba nás drží přímo v ději, kdežto vševědoucí vypravěč nám, čtenářům, dodává již značný odstup a nadhled.

Vzdálenost od příběhu

Tak co – pracujete vědomě s hlediskem? A který úhel pohledu jste si nejvíce oblíbili (a proč)? Díky za vaše komentáře!

VÁNOČNÍ AKCE!
Kupte jeden dárkový poukaz a dostanete k němu další v hodnotě 750 Kč zcela zdarma.



Pojďte tvořit! 4000 účastníků, 9 let praxe a 98% spokojenost vám zaručuje osvědčený a osobitý přístup v úspěšných kurzech tvůrčího psaní (pro veřejnost i v těch online).

Napsat komentář

 

Inspirativní newslettery

Item added to cart.
0 items -