Možná se vám to už také stalo – investovali jste spoustu času a energie do napsání zajímavé scény a vzniklo z toho ehm… ugh… pfff. Dost možná jste ihned po dopsání tušili, že jí něco chybí, že nebude úplně fungovat, že čtenáře nezaujme. Co s tím?
Zahrajte si se čtenáři skořápky!
Hlavní cíle každé dobré scény jsou dva:
- Rozvinout příběh (což může znamenat např. prohloubit charakter postavy, navodit atmosféru, zprostředkovat nějakou důležitou informaci nebo posunout děj skrze zajímavou akci).
- Donutit čtenáře číst dál.
A pokud se bavíme o druhém bodu, tak na něj se mnohdy zapomíná. V každé dobré scéně by tedy mělo být něco nedořešeného, něco ukrytého.
Když si se čtenáři zahrajete známou hru skořápky, zvyšujete šanci, že budou chtít otočit stránku a pokračovat ve čtení. Ostatně nezodpovězené otázky, nevyzrazená tajemství a slepé uličky jsou hodně dráždivé, že?
TIP! Podívejte se na princip háčků.
Nicméně tato hra, i když je hodně účinná, má jedno velké riziko – neschovávejte příliš mnoho důležitých informací na dlouhou dobu! Pak by totiž hrozilo, že se vaši čtenáři zbytečně unaví a pružinka napětí se předčasně přetrhne.
Jak budete postupně scénu po scéně přidávat další a další skořápky, tak je také nezapomínejte průběžně odkrývat (samozřejmě platí, že to největší překvapení si ponechte až na úplný závěr příběhu).
Jestliže nevíte, jak taková hra se čtenáři může vypadat v praxi, sáhněte po své oblíbené knize, kterou jste přečetli jedním dechem, nebo se ještě mrkněte na následující článek Jak oživit nudné pasáže.
Držím vám palce!