Jaký typ příběhu vyprávíte?

Jaký typ příběhu vyprávíte?

Je dobré vědět, jaký typ příběhu nejčastěji vyprávíte, protože to ovlivňuje poměrně hodně dalších aspektů, které k tvorbě a psaní patří.

Spisovatelé se většinou dělí na dva základní tábory – na ty, kteří rádi vyprávějí příběhy orientované na postavu a na ty, kteří na to jdou raději od děje.

Jaký je v tom tedy rozdíl?

Příběh orientovaný na postavu

Příběh orientovaný na postavu znamená, že největší čtenářskou pozornost upoutává hlavní hrdina a jeho vnitřní cesta (pravděpodobně i vývoj). Je to pro příběh mnohem důležitější věc než externí konflikty. To samozřejmě neznamená, že by v tomto případě nebyl děj vůbec důležitý. Nicméně vnitřní konflikty jsou dosti upřednostňovány před těmi vnějšími. (A do jisté míry sama postava ovlivňuje to, co se jí – tzn. i v příběhu – děje).

Příklady:

  • Workoholik se musí naučit trávit čas se svojí rodinou.
  • Bázlivá postava by měla najít odvahu.

Příběh orientovaný na děj

Příběh orientovaný na děj upřednostňuje vnější události. To opět neznamená, že by hlavní postavy nebyly důležité, to vůbec ne. Nicméně ústřední událost (okolnost, problém, situace apod.) je více akcentovaná a vývoj hlavního hrdiny je v pozadí.

Tento typ příběhu nejčastěji na začátku předestře nějaký problém, který někdo začne řešit. U předchozího typu se nejčastěji začíná rovnou postavou s nějakým (ideálně vnitřním) problémem.

Příklady:

  • Letadlo ve výšce deseti kilometrů (které je zrovna uprostřed Atlantiku) má závažný technický problém.
  • Teroristé plánují útok na významnou londýnskou budovu.

Mix obojího

Rozsáhlejší příběhy si mohou dovolit mix obojího – tj. silného hlavního hrdinu s hlubokým emocionální světem a vnitřními konflikty + zajímavý vnější problém, který je třeba vyřešit.

Příklady:

  • Tajný agent se musí vypořádat se svojí minulostí, aby mohl zachránit svět před velkým teroristickým útokem.
  • Bázlivá dívka v sobě objeví velkou odvahu v momentě, kdy letadlo zaznamená závažnou technickou poruchu.

TIP: Vytvořte zajímavý příběh za 90 minut!

Drobná poznámka na konec

Opět platí, že následující škatulky jsou pouze dva extrémy, které slouží k bližšímu pochopení, jakými způsoby se nejčastěji formují a vyprávějí příběhy. Tyto dva základní typy příběhů většinou nejsou 100% dodržovány a reprezentativní vzorek by odhalil příběhy spíše orientované na postavu či spíše orientované na děj (v různém poměru).

Takže tak. OK?

Podobné příspěvky

Cvičení: Interview s hlavním hrdinou

Toto cvičení tvůrčího psaní vám pomůže lépe poznat hlavního hrdinu vašeho příběhu (případně rozvinout jeho/její charakter). Zadání: Zkuste vyzpovídat svoji postavu jako novinář z nějakého obecně znamého časopisu (například Instinkt,...

Pozvánka na blížící se akce…

Blíží se letní prázdniny a mně se kumulují akce, do kterých jsem (více, či méně) zapojen. Dovolte mi pozvat vás do Studia Ypsilon na představení Literární aktovky, kde vystoupím jako...

10 věcí, bez kterých se autor neobejde

1. Vášeň: Měli byste v sobě objevit hlad po vyprávění příběhů. Psaní je dlouhodobá činnost a bez tohoto hnacího motoru byste u něj jen těžko vydrželi. 2. Disciplína: Je mi to...

Elektronické knihy a kopírování

„Ale vždyť se to dá snadno kopírovat!“ slýchám téměř v každé diskuzi na téma elektronické knihy. Moje odpověď je velmi jednoduchá – mně je to jedno. Proč? Protože si musíme...

Některé rozhovory a recenze z roku 2017

Páni, stalo se toho opravdu hodně a já jsem natolik zavalen novými projekty (můžete se začít těšit na skvělé novinky), že jsem dlouho neaktualizoval rubriku Média. Takže tady je jenom...

Určete si cíle

Vědět co dělat je jedna z nejdůležitějších věcí v oblasti produktivity. Jestliže nemáte žádné cíle, jak můžete vědět, na co se máte ve své práci soustředit? Jste si plně jistí,...

Novinka: Obsáhlý videokurz Základy tvůrčího psaní je zábavný, hravý a opravdu hodně užitečný!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top

Než odejdete…

Odebírejte inspirativní newslettery plné skvělých tipů, dárků a exkluzivního obsahu. Dostávejte víc!