Jak budovat napětí

Napětí je velmi důležitou složkou prakticky všech příběhů. Může to být vnitřní rozhodování, zdali si dá postava ke snídani kávu nebo čaj, případně druhý extrém – obrana rodiny před útokem mimozemšťanů. V obou případech zručný autor vytváří jisté pnutí, které většinou nutí čtenáře obracet jednu stránku za druhou. Proč? Protože čtenáři chtějí vědět, jak to dopadne. A napětí je složka, která tento výsledek nejen oddaluje, ale i znejisťuje.

Jak tedy budovat napětí ve vašem příběhu? Dám vám tři osvědčené rady:

Protichůdné cíle

Jakmile dvě postavy touží po zcela odlišných věcech, automaticky mezi nimi vzniká napětí. Vzpomeňte si třeba na nějakou nepovedenou reklamaci oblečení – vy jste chtěli vrátit peníze a daná firma nechtěla přiznat chybu. Nepochybuji o tom, že u přepážky bylo dusno.

Tip! Vyzkoušejte si cvičení tvůrčího psaní z oblíbeného Povídkáře, které se jmenuje Hádka.

Napětí: Protichůdné cíle

Ztráta

Napětí také vzniká v momentech, kdy hlavní hrdina něco riskuje nebo může něco cenného ztratit (a nemusí to být vždycky jenom jeho život). Riziko ztráty je obrovským umocňovatelem napětí!

Budování napětí: Ztráta

Limity

Tento princip je téměř 100% účinný – jakmile je v příběhu použit nějaký chytrý limit, zvyšuje se napětí. Příklady takových limitů zcela jistě dobře znáte:

  • zlého draka lze zabít pouze jediným kouzelným mečem, který je ztracen kdesi v nehostinných bažinách
  • aby vysvobodil svoji manželku, musí uhádnout přetěžkou hádanku – má ale pouze tři pokusy!
  • hrdina má pouhých 24 hodin na to, aby zachránil celý svět
  • skupina zajatců musí každý den vybrat ze svých řad jednoho nešťastníka, který bude obětován aztéckým bohům
  • ve skafandru kosmonauta je téměř vyčerpaná zásoba kyslíku – má tedy jen 8 minut na to, aby se dostal přes sílící požár do bezpečné části vesmírné lodi
Limity, které vytvářejí napětí

Někdy může být těžké vymyslet scénu, ve které je nějaké napětí. Každopádně obecně řečeno platí, že dobré příběhy se bez alespoň základního napětí neobejdou. Vzpomeňte si, jaké historky sami vyprávíte, když se vrátíte z dovolené – ty, kde se nic neděje, nebo ty, ve kterých je napětí, co?

Pozor! Na závěr připomínám, že je více než žádoucí, abyste uplatňování dnešních tipů vždy propojili se základní zápletkou příběhu.

Tak tedy napětí a pozornosti čtenářů zdar!

Default image
René Nekuda
Vystudoval Literární akademii v Praze, několik let pracoval jako novinář, píše povídky a divadelní hry, od roku 2011 profesionálně vyučuje tvůrčí psaní, cestuje po světě a o svých cestách také přednáší. Více informací o mně. Twitter @renenekuda.

2 komentáře

  1. Díky za vaši radu, je to pro mě velmi užitečné. Jsem jen začínající spisovatel a chtěl bych to proměnit v mé podnikání. Mám zájem vědět, jak obtížné je prodat vaši první knihu? Stojí to za námahu? Opravdu bych to chtěl udělat a vaše články mi pomáhají dělat a psát všechno tímto způsobem. Inspirujete mě a jsem rád, že píšete díky za sdílení těchto tipů.

Vložit komentář