Rozhodování: skvělý prostředek pro budování napětí

René Nekuda

Tvůrčí psaní

článek, konflikt, postava

René Nekuda

Tvůrčí psaní

článek, konflikt, postava

Rozhodování a volby

Jedna z nejlepších věcí na rozhodování je, že nutí vaše postavy jednat. Následující kategorie vnitřních konfliktů s sebou přinášejí napětí a většinou i umocňují ztotožnění se s danou postavou.

Zapeklité volby jsou totiž dobrým testem charakteru vašich hrdinů.

Nebudeme se tu bavit o drobných rozhodnutích typu „Dám si ke snídani kafe nebo čaj nebo džus?“, ale soustředíme se na opravdu dějotvorná rozhodnutí, která vám umožní efektivně zvyšovat příběhové napětí.

Základní typy rozhodnutí

Pojďme se tedy podívat na základní typy rozhodnutí, která můžete použít ve svých příbězích:

Win-win

Win-win znamená, že jsou obě možnosti dobré. Ať se postava rozhodne jakkoliv, vždycky z toho vyjde jako vítěz a každý, koho se volba týká, bude s výsledkem spokojen. Win-win rozhodnutí je zabiják konfliktů (nelze nic ztratit), takže pokud ho použijete, ujistěte se, že je s ním spojen nějaký další nečekaný zvrat (nebo že za něj postavy budou muset něco zaplatit – nejen penězi, pochopitelně).

Výhra-prohra

Tento druh rozhodnutí je jasný: jedna možnost je dobrá, druhá nikoli. Znamená to, že někdo bude spokojený a někdo ne, což už je něco, co ze své podstaty vytváří napětí. Například pokud by volba znamenala, že váš hlavní hrdina dostane to, co chce, a jeho soupeř ne.

Nicméně my tento scénář můžeme trochu zkomplikovat – třeba tak, že má postava blízký vztah s osobou, která by prohrála. Ukázkovým příkladem je situace, kdy se dva kamrádi otráví a mají k dispozici pouze jednu dávku protijedu. Jestliže by si ji vzal hlavní hrdina, znamenalo by to, že jeho přítel zemře. To už je opravdu těžká volba, která spíše směřuje k dalšímu druhu rozhodnutí…

(Morální) dilema

Když ani jedna z možností není ideální, nastává dilema. Rozhodování by mělo vyžadovat hodně zvažování a poměřování výhod a nevýhod, protože ať se hrdina rozhodnete jakkoli, poteče krev. Tento typ volby se často odvíjí od toho, co je postava ochotna obětovat (a na jak dlouho). Ztratí hrdina raději čas, nebo peníze? Má přiznat pravdu a čelit posměchu spolužáků, nebo to protahovat zapíráním, které stejně všichni pravděpodobně časem prohlédnou?

Morální dilemata jsou takové volby, které vyžadují, aby se postava rozhodla mezi dvěma přesvědčeními nebo aby se rozhodla, zda se bude řídit svojí morálkou, nebo ne. Řekne pravdu, protože na upřímnosti záleží, i když tím někoho hluboce zraní? Ochrání milovanou osobu-zločince, nebo ho vydá policii? Využije výhodu, aby se prosadil, i když ví, že by to nebylo správné? Morální dilema vyžaduje, aby si postava konečnou volbu racionalizovala (při jeho přijímání by se měla cítit dobře). Sledovat tento rozhodovací proces je v mnoha případech přímo fascinující zážitek!

(Morální) dilema je obecně skvělý prostředek pro budování napětí, neboť přirozeně propojuje vnitřní nastavení postavy s konstrukcí vnějšího děje. A pokud je dobře vystavěno, tak se s ním pravděpodobně ztotožní i váš čtenář a toto nelehké rozhodování si zažije na vlastní kůži.

Tip! Vytvořte si svoji příběhovou mapu konfliktů.

Hobsonova volba

Už se vám někdy stalo, že vám někdo nabídl něco, co jste ve skutečnosti nechtěli, ale možná to bylo o něco lepší, než nemít nic? To je Hobsonova volba. Příkladem může být žádost o povýšení. Místo jejímu vyhovění ovšem dostane postava na výběr buďto snížení platu, nebo propuštění.

Hobsonova volba je často spjatá se situacemi typu „Ber, nebo nech být.“.

Sophiina volba

Jedná se o scénář, ve kterém si postava musí vybrat mezi dvěma stejně hroznými možnostmi. Pojmenována je podle knihy (a filmu) Sophiina volba od Williama Styrona, v níž se postava musí rozhodnout, které ze svých dvou dětí zabije.

Může však jít také o prosté rozhodnutí, kde se vaše postava bude v daném čase nacházet (může být z logiky věci jen na na jednom místě). A důsledky tohoto rozhodnutí nemusí být nutně katastrofické. Třeba v případě, kdy se hrdina rozhoduje, zdali se zúčastní již zorganizované oslavy svých narozenin, nebo svatby spolužáka. Je jasné, že bez ohledu na konečné rozhodnutí postavy bude v takovém případě volbu provázet pocit viny.

Sophiina volba je opravdu dobrý nositel napětí, ale musí se s ní šetřit! Pokud by jich bylo v příběhu moc, ztratily by svoji sílu…

Mortonova vidlička

Tato volba je trýznivá, protože obě možnosti vedou ke stejnému konci.

Příklad: Šílený Max připoutá chlapce Johnnyho k cisterně s benzinem, která má časovanou pojistku, a podá mu pilku na železo. Zemřít na následky výbuchu nebo ztrátu krve z uříznutí vlastní nohy je vskutku ošidná volba, protože výsledek je jen jeden.

Mortonova vidlička může přinést překvapivý zvrat v podobě jiného (než očekávaného) konce.

Voba správné cesty…

Shrnutí

Zde uvedené kategorie rozhodnutí vám tedy umožní:

  • zvyšovat napětí
  • posunovat děj
  • lépe charakterizovat postavy
  • umocnit čtenářovo ztotožnění se s hlavním hrdinou

Pamatujte si ovšem, že většina rozhodnutí by měla být poháněna hlavní motivací vaší postavy. Bez toho by nedržel její charakter pohromadě a její jednání by se tak lehce posunulo do sekce „neuvěřitelné“ nebo „nepravděpodobné“. A to by rozhodně nebylo dobře.

Ve skvěle vystavěných příbězích totiž všechno souvisí se vším, což vám hravě ukáže můj Spisovatelský kurz.

Je tady toho ještě víc ke čtení:

Akreditované kurzy tvůrčího psaní pro všechny

Přihlaste se do ověřených kurzů tvůrčího psaní, které by vám doporučilo více než 98 % předchozích účastníků. Kdoví, třeba napíšete svoji vlastní knihu… ;)

Napsat komentář

Inspirativní newslettery

Žádný spam, jen skvělé tipy a triky, které povzbudí vaši múzu…

Počkejte! 👋🏼

Než odejdete, zkuste odebírat zdejší inspirativní newslettery (podobně jako 9000 dalších kreativních lidí). Nebojte se, můžete se případně kdykoliv odhlásit.