Tvorba postavy: Po čem touží?

Tvorba postavy: Po čem touží?

Po čem má postava touží? – to je jedna z nejdůležitějších otázek, na které se můžete sami sebe zeptat, pokud chcete stvořit zajímavý a konzistentní příběh.

Odpověď totiž souvisí s mnoha extrémně důležitými částmi jeho tvorby:

1. Uvěřitelnost postavy

Díky tzv. „motivaci“ budou čtenáři vaši postavu vnímat mnohem uvěřitelněji a budou se s ní moci snáze ztotožnit (což je více než žádoucí efekt).

2. Uvěřitelnost děje

Hlavní postava jistě musí překonat spoustu překážek. A ten hnací motor, který ji bude posouvat dál a dál, je pravděpodobně to, po čem váš hrdina touží.

3. Usnaďnuje vytváření napětí

Jakmile víme, co postava chce, je snadné ji v tom zabránit. Takže antihrdina bude mít jasně dané pole působnosti a jejich souboj může celkem rychle začít… Obecně to usnadňuje tvorbu konfliktů.

4. Pomáhá s vývojem postavy

Jestliže je to pro váš příběh vhodné, odpověď na tuto otázku bude jeden z hlavních vztyčných bodů, který vám s vývojem hlavního hrdiny pomůže. Pamatujte si ovšem, že ne vždy je vývoj postavy nutný (viz třeba tento článek)!

Příklad: Frodo z Pána prstenů chce prvně odnést prsten na bezpečné místo (dobře, ze začátku nechce vůbec nic, jen poklidný život ve Dnu pytle). Později získává nový vnitřní hnací motor, protože se zjistí, že kouzelný prsten musí být zničen (jinak celému Kraji hrozí zkáza). Vysvětlení: Tato zdánlivě malá touha (motivace, potřeba apod.) udržuje napětí celého příběhu, je základem většiny konfliktů a dotváří charakter hlavní postavy.

Po čem má postava touží? je tudíž nesmírně zajímavá otázka, nad kterou byste se měli rozhodně zamyslet.

Její zodpovězení vám usnadní spoustu další práce a možná i sešije background příběhu pevnější nití!

TIP! Tento online nástroj vám pomůže lépe poznat vašeho literárního hrdinu.

Najděte si ten správný font pro svoji knihu

Najděte si ten správný font pro svoji knihu

Na světě existuje tolik překrásných písem! A jak se v tom má člověk vyznat, že ano? Níže najdete úžasnou infografiku, která vám pomůže zorientovat se v základní typografii všech druhů publikací a grafických souborů (kniha, pozvánka, logo, webová stránka apod.).

Přečíst »
Ideální čas ke psaní

Ideální čas ke psaní

Mnohokrát jsem slyšel, že někdo nemá čas na psaní. Snad ještě častěji slýchávám, že dotyčný má sice nápad, ale ještě „to“ nemá úplně promyšlené. Orson Scott Card řekl: „Každý z nás propásne každý den tisíce skvělých myšlenek.“ A také dodal:

Přečíst »

Psst… Chtěl bych vám ukázat celou řadu projektů, kurzů a pomůcek, které umí nastartovat (nejen) vaši kreativitu. Všechny najdete v menu nahoře v Rozcestníku. Jestliže jste dočetli tento článek, tak se tam mrkněte – nebudete litovat, protože většina je zdarma!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top

Počkejte chvilku...

Nyní můžete využít možnosti online interaktivní výuky ve formě webinářů tvůrčího psaní. 

Než odejdete…

Odebírejte inspirativní newslettery plné skvělých tipů, dárků a exkluzivního obsahu. Dostávejte víc!

Cookie-Man

Tyto stránky používají k vylepšení některých služeb soubory cookies. Jejich prohlížením s tím souhlasíte. Více informací »