Fikce na druhou

blue-259458_1280

Nejsem expert na japonské divadlo a za tento pohnutlivý příklad vděčím japanistce doktorce Lucii Lucké a její přednášce. Kvetoucí, bohatá japonská dramatika dlouho vůbec nemluvila o lásce. Nám, uvyklým žít v jiném narativním klimatu, se to zajisté zdá zvláštní. Kdykoli jdeme do kina či do divadla,  jdeme tam s neomylným přesvědčením, že ať bude drama o čemkoli, najde se v něm i nějaký Jeníček a nějaká Mařenka, kteří nám předvedou jednu z nesčetných variant lásky. Ne tak japonské drama do konce sedmnáctého století. Jeho klíčový pojem zněl giri – závazek a čest. Divadlo tematizovalo macho příběhy o hrdinství a dobrodružství, ale milostné historky ho nezajímaly.

Potom se objevil dramatik Monzaemon Čikamacu, někdy zvaný japonský Shakespeare. Během jeho života se stalo, že ve městě spáchal společnou sebevraždu milenecký pár. Měšťan se zapletl s prostitutkou, nadělal dluhy, jeho rodina tomu nepřála a nutila ho k výhodnému sňatku. Milenci se vzali za ruce a skočili ze skály. Událost svou neobvyklostí vzrušila celé město. Čikamacu se chopil štětce, a roku 1703, dokud ta věc byla v živé paměti,  uvedl hru Dvojitá sebevražda v Sonezaki a hra prý vzbudila senzaci. Do japonské dramatiky vstoupil zcela nový motiv, nindžó aneb lidský cit.

Během další generace se objevily dva velké trendy: jednak společná sebevražda milenců se stala módním námětem japonské dramatiky a jednak – a to nás ovšem zajímá nejvíc! – skutečných mileneckých sebevražd silně přibylo. Další a další páry řešily svoje milostné trable společnou smrtí a další a další divadla měla co hrát. Prý docházelo k tak kuriózním propletencům, že postavy milenců – tedy postavy, které měly své předchůdce ve skutečných sebevrazích –  na scéně pronášely dialogy typu: “Teď zemřeme a já doufám, že o nás brzy někdo napíše hru.  Přála bych si, aby mou roli hrál pan X a tvou roli pan Y a aby čtec při čtení o naší smrti hlasitě plakal do svého černého rukávu.“

To už je fikce na druhou, hra na hru a odraz v odrazu. Ale přes všechnu smutnosměšnost oné situace to ukazuje, jak tenoučká a průlinčitá membrána je mezi  reálným světem a jeho obrazem. Vliv proudí oběma směry. Každý příběh, který dáme do oběhu, uplatní svoji sugestivní sílu. Příběhy jsou nástroj, kterým segmentujeme chaos a dáváme smysl tolátnímu nsemyslu. Žijeme mezi nimi a v nich. Jsme šimpanzi, kteří začali vyprávět příběhy,  a proto se nám svět jeví úplně jinak, než se kdy může jevit jiným šimpanzům.

Na rozloučenou citát z mého oblíbeného Pratchetta: „Síla příběhu. Neodcházejte bez ní z domu. A nikdy, nikdy, nikdy ji nepodceňujte!“

Kompletní obsah tohoto seriálu článků

  1. Úvod do seriálu tvůrčího psaní spisovatelky Daniely Fischerové
  2. Příběh je král vší literatury
  3. Neexistuje příběh bez autora
  4. Význam pokecáníčka
  5. Co dělá příběh příběhem?
  6. Magické a proto budí vždy otázku a proč?
  7. O začátcích a koncích příběhů
  8. Pozornost věnovaná začátku
  9. Různé začátky různých autorů
  10. Tvůrčí psaní – pravidla uzavřených sekvencí
  11. Konci příběhů se musíme také věnovat
  12. Konec dobrý, všechno dobré
  13. Nekonečný příběh
  14. Příběhy pravdivé a smyšlené
  15. Jak ovlivňují příběhy náš život?
  16. Jak na nás příběhy působí?
  17. Fikce na druhou
  18. Kniha Drbání kožichu
RenéNEKUDA.cz slaví své 3. narozeniny!

RenéNEKUDA.cz slaví své 3. narozeniny!

Vážení čtenáři a návštěvníci, právě dnes slaví portál, který mluví jazykem vaší múzy, své třetí narozeniny. A trojek se ve vzduchu pohybuje víc – v místním blogu najdete téměř 300 příspěvků o kreativitě a tvůrčím psaní; stejně tak projekt e-mailového

Přečíst »
Kniha Hakuna Matata

Pozvánka na zakončení projektu Hakuna Matata

Ufff… půl roku od vydání knihy Hakuna Matata a my máme skoro splněno! Získali jsme 1500 čtenářů a zatím jsme vybrali 98 % z cílové částky. Budeme slavit ve velkém stylu ve spojení s dalším zvučným jménem – světoznámým hobojistou

Přečíst »
Obrovská síla otázek

Obrovská síla otázek

Spisovatelka May Sartonová v jednom rozhovoru prozradila, že nikdy nenapsala knihu, která by se nezrodila z otázky, jež by ji samotnou dlouhodobě netrápila. Samozřejmě mnoho dalších autorů sdílí její názor. „Síla otázky je základem veškerého lidského pokroku,“ řekla Indíra Gándhíová.

Přečíst »

Novinka: Obsáhlý videokurz Základy tvůrčího psaní je zábavný, hravý a opravdu hodně užitečný!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top

Počkejte chvilku...

Nyní můžete využít možnosti online interaktivní výuky ve formě webinářů tvůrčího psaní. 

Než odejdete…

Odebírejte inspirativní newslettery plné skvělých tipů, dárků a exkluzivního obsahu. Dostávejte víc!

Cookie-Man

Tyto stránky používají k vylepšení některých služeb soubory cookies. Jejich prohlížením s tím souhlasíte. Více informací »