Příběh je král vší literatury

Daniela Fischerová

Tvůrčí psaní

článek

Daniela Fischerová

Tvůrčí psaní

článek

Příběh je král vší literatury

Nejdřív učiním nekompromisní prohlášení: Příběh je král vší literatury. Nejen literatury, ale celé slovesnosti, což je mnohem širší pojem. Vyprávění příběhů je ten pravý důvod, proč je literatura dodnes docela kvetoucí živnost a nevytlačila ji komprimovaná údernost zpráv. Snad jen lyričtí básníci se občas obejdou bez příběhu a vystačí si s pouhým dojmem, s letmou vůní, s odrazem světla na kávové lžičce, ale my ostatní – prozaici, dramatici, scenáristé i novináři –  jsme tak či onak storytellers, vypravěči příběhů.

Že je příběh disciplina narativní, víme asi všichni. Latinské narro znamená vyprávím. Ale třeba nám uniklo, že základem je slovo gnarus, což znamená znalec – ten, kdo něco ví. Abychom mohli vyprávět, musíme především něco vědět. Příběh – jinak historka, historie, story – souvisí s řeckým historia, zvídání.

„Jsou tři dovednosti:  vidět, slyšet, uspořádávat. Pokud se neumíš dívat, pokud neumíš naslouchat a pokud neumíš uspořádat, co jsi viděl a slyšel, nebudeš mít co vyprávět.“ (Alessandro Baricco, italský spisovatel a zakladatel školy tvůrčího psaní Holden v Miláně)

Vyprávění příběhů je antropologická univerzálie, doprovází všechny společnosti a všechny kultury. Jak píše autorka fantasy románů Ursula Le Guinová: „Jsou velké civilizace, které se nikdy nedopracovaly k vynálezu kola, ale žádná, která by nevyprávěla příběhy.“ Bravurní vypravěč Terry Pratchett tvrdí: „Spousta tvorů je inteligentních, ale jen jediný vypráví příběhy, a to jsme my.“ A na jiném místě u něj čteme: „Antropologové to vzali za špatný konec, když náš druh pojmenovali Homo sapiens, člověk rozumný. Ve skutečnosti jsme Pan narrans, šimpanz vyprávějící příběhy.“

Daniela Fischerová je autorkou rozhlasových her, scénářů krátkých, animovaných i celovečerních filmů, povídek, knihy aforismů, spoluautorkou vědecko-populární publikace Hvězdy a osudy a učebnice Občanská výchova pro 6.–9. ročník. Od poloviny 70. let se věnuje básnické a prozaické tvorbě pro děti. Jejím prozatím posledním vydaným dílem je román Happy end. Za svoji divadelní a rozhlasovou tvorbu získala domácí i mezinárodní ocenění.

Kompletní obsah tohoto seriálu článků

  1. Úvod do seriálu tvůrčího psaní spisovatelky Daniely Fischerové
  2. Příběh je král vší literatury
  3. Neexistuje příběh bez autora
  4. Význam pokecáníčka
  5. Co dělá příběh příběhem?
  6. Magické a proto budí vždy otázku a proč?
  7. O začátcích a koncích příběhů
  8. Pozornost věnovaná začátku
  9. Různé začátky různých autorů
  10. Tvůrčí psaní – pravidla uzavřených sekvencí
  11. Konci příběhů se musíme také věnovat
  12. Konec dobrý, všechno dobré
  13. Nekonečný příběh
  14. Příběhy pravdivé a smyšlené
  15. Jak ovlivňují příběhy náš život?
  16. Jak na nás příběhy působí?
  17. Fikce na druhou
  18. Kniha Drbání kožichu

Je tady toho ještě víc ke čtení:

Akreditované kurzy tvůrčího psaní pro všechny

Přihlaste se do ověřených kurzů tvůrčího psaní, které by vám doporučilo více než 98 % předchozích účastníků. Kdoví, třeba napíšete svoji vlastní knihu… ;)

Napsat komentář

Inspirativní newslettery

Žádný spam, jen skvělé tipy a triky, které povzbudí vaši múzu…

Počkejte! 👋🏻

Než odejdete, zkuste odebírat zdejší inspirativní newslettery (podobně jako 9000 dalších kreativních lidí). Nebojte se, můžete se případně kdykoliv odhlásit.